Ullareds–profilen sågar spikmattan

”Det kommer bli som med bakmaskinen – upp som en sol, ner som en pannkaka”

Foto: Rolf Andersson
NYHETER

Hyllad och utsedd till årets julklapp – spikmattan har förutsättningarna att bli en av julens största succéer. Men trots framgångarna sågar Ullareds VD Boris Lennerhov den omdebatterade produkten.

Förra veckan utsåg Handelns utredningsinstitut spikmattan till årets julklapp. Sedan dess har den fått ta emot massvis av hyllningar – men även rejält med svidande kritik. Boris Lennerhov, VD för varuhuset Ullared, är inne på det sistnämnda spåret.

Som med bakmaskinen

– Det kommer bli som med bakmaskinen – upp som en sol och ner som en pannkaka. Spikmattan hade sin absoluta topp i juli hos oss och intresset har sedan dess dalat, säger han och fortsätter:

– Ett annat exempel är Sodastreamern som alla skulle ha för ett år sedan. Nu är intresset för den väldigt ljummet. Det blir lätt så med produkter som slår igenom pang boom.

Dvd-filmer

Lennerhov tror istället att det är ett helt annat område som kommer att dominera i jul.

– Jag tror att årets julklapp blir dvd-filmen. Under hela hösten har vi ökat vår försäljning på dem och det ser ut att fortsätta fram till jul. Filmerna är dessutom en väldigt bra julklapp att ge bort, säger han.

FAKTA

Så utses årets julklapp av HUI:

Handelns utredningsinstitut utser varje år årets julklapp. Produkten måste uppfylla följande kriterier.

Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året.

Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Produkten skall representera den tid vi lever i.

I år föll valet på spikmattan, med motiveringen: ”Hälsa och välmående är ett övergripande tema som får stadigt ökande uppmärksamhet i vårt samhälle. Som symbol för hälsotemat är Årets Julklapp 2009 därför en spikmatta”.

Jonas Blomquist/Minimedia