V60 vinnare i tyska AWD-utmaningen

MOTOR

Tyska Auto & Motor Sport ställde tio fyrhjulsdrivna bilar mot varandra. Vinnare i det tuffa testet blev Volvo V60 D5 AWD.

Modellen fick toppbetyg i väghållning, kontroll, acceleration och spårstabilitet.

Tio bilar möttes på hala alpvägar när Tyska Auto & Motor Sport skulle utse den bästa modellen med fyrhjulsdrift (se modellerna nedan). Under testat ansåg motorjournalisterna att VW Passat och Volvo V60 vid en första anblick framstod som ”underdogs” bland de övriga off-road-bilarna. De klassiska dieselkombi-bilarna överraskade dock Auto Motor & Sport med ett genomgående sollit uppförande. Volvon stod till och med som testets totala vinnare, med mest poäng av alla tio fordon.

Övertygande AWD

Testarna anser att den nya generationens AWD från Haldex agerar övertygande aktivt. De imponeras av att Volvon är en rapp bil med snabba reaktioner.

”Volvo hör till en av de främsta bergsgetterna. Det är den snabbaste. Med svensk coolness tar den sig runt konerna. Den är spårstabil och när man kör på gränsen så distribueras kraften jämt och bilens bakdel beter sig beskedligt. Även om man stänger av ESP (antisladd) svänger V60:n utan minsta krumbukt”, skriver tyska Auto Motor & Sport.

Bilarna testades på en 700 meter lång bana som innefattade slalom, kurvor och raksträckor. Volvo V60 klarade sträckan snabbast, med en tid på 68,4 sekunder. Näst snabbast var Porsche Cayenne med 68,8 sekunder. Passaten var dock mindre imponerande – en tid på 73,8 sekunder gav en sjundeplats. Sist hamnade Mercedes S-klass på 76,6 sekunder.

Volvo var bäst i samtliga accelerationstest med tiden: 0-20 km/h på 1,9 sekunder, 0-40 på 3,5 sekunder, och 0-60 på 5,9 sekunder. Med Instant TractionTM får Volvons hjul bästa tänkbara väggrepp oavsett förhållanden. Med hjälp av en elektroniskt styrd koppling fördelar AWD-systemet automatiskt drivkraften mellan fram- och bakhjulen. Funktionen Instant Traction flyttar blixtsnabbt kraften från fram- till bakhjulen, till exempel när man startar från stillastående på hala eller lösa underlag.

Volvo bäst i alla accelerationstest

I segmentet acceleration fick Volvo V60 maxpoängen 15, mot Passatens tolv poäng. För sina bromsar fick Volvo tolv poäng, mot Passatens nio poäng. För väghållning fick Volvo 20 av 20 poäng – medan Passat endast fick 15 poäng för väghållning.

I segmentet kontroll fick både Volvo och Passat maxpoängen – 15, likaså för spårstabilitet – tio av tio. I kategorin ”grepp” plockade både Volvo och Passat tolv av 15 poäng. I segmentet körglädje fick Volvo och Passat sju av tio.

Volvo blev slutsegrare i testet med totalbetyget 91 poäng av 100. Närmast Volvo kom Porsche Cayenne med 90 poäng. VW Passat fick 80 poäng av 100.

FAKTA

Auto Motor & Sports testade modeller:

Volvo V60 D5 AWD, Audi RS5 Coupé, Subaru Impreza WRX STi, Mini Cooper S Countryman ALL4, BMW X3 xDrive 20d, Mercedes S 350, VW Pheaton V6 TDI 4motion, Porsche Cayenne V6, Range Rover TDV8 Vogue, VW Passat 2,0 TDI BMT 4motion.

Volvo