Därför är nya V60 den mest körglada Volvon någonsin

MOTOR

Volvohandlarnas ”Öppethelg” 13-14 november innebar premiär för Volvo V60 i hela landet.

Volvo har gjort förändringar och förädlingar av så gott som alla detaljer som påverkar bilens köregenskaper. Se filmen där chassiexperten berättar hur man skapat den rätta körkänslan.

Volvohandlarnas öppethelg 13-14 november innebar premiären av nya Volvo V60. Bilen bjuder på en helt ny körkänsla. Stefan Sällqvist är chef för Volvos fordonsdynamik. Se filmen där han berättar om hur Volvo har utvecklat en bil med sportiga köregenskaper.

När Vi Bilägare provkörde bilen i Verona så föll testarna pladask för V60:ns körkänsla och Volvos nya roliga motorer.

”Den som tycker det är kul att köra bil kommer att gilla nya Volvo V60. Det är den skojigaste kombi som någonsin skruvats ihop i Torslanda”, skriver Vi Bilägare.

Under utvecklingsarbetet har chassigruppen gjort förändringar och förädlingar av så gott som alla detaljer som påverkar bilens köregenskaper. Dessa inkluderar förbättrad styrning, styvare fjädrar och bussningar samt mer dämpning än i någon tidigare Volvo.

Har flyttat gränserna

– Vi har flyttat gränserna till områden där vi aldrig varit förr. Du måste köra bilen för att förstå hur vi drivit chassiutvecklingen till sin spets, säger Stefan Sällqvist, som ansvarat för utvecklingen av chassiet i nya V60.

Det nya dynamic-chassiet har fokus på förarens körupplevelse – utan att tappa intrycket av att körningen också är bekväm. Chassiet backas upp av en rad elektroniska system som vässar den sportiga körupplevelsen ytterligare.

Advanced Stability Control gör det möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium. Advanced Stability Control ger en avsevärd förbättring av köregenskaper och undanmanövrar vid dynamisk körning med stora sidkrafter. Corner Traction Control är en nyhet som använder torque vectoring för att ge smidigare kurvtagning, med minskad tendens till understyrning.

Aktivt FOUR-C-chassi

Alla V60-varianter kan dessutom förses med det aktiva chassiet FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept). Det har modifierats och finjusterats för ännu bättre kontroll och komfortkänsla jämfört med tidigare.

Den sportiga interiören i nya V60 är också den mest högteknologiska miljö en Volvoförare någonsin haft tillgång till. Med de nya modellerna introducerar Volvo ”Pedestrian Detection med full autobroms”. Systemet kan upptäcka och bromsa för en fotgängare som kliver ut framför bilen.

I en akut situation får föraren först en ljudlig varning kombinerad med ett blinkande ljus på vindrutans "head-up" display. Om föraren inte reagerar på varningen så aktiveras full bromskraft automatiskt. Pedestrian Detection med full autobroms kan undvika en kollision med en fotgängare i hastigheter upp till 35 km/h

City Safety som standard

Nya Volvo V60 har City Safety som standard. Systemet bromsar bilen automatiskt om föraren inte reagerar i tid när framförvarande bil saktar in eller stannar – eller om föraren kör för fort mot ett stillastående föremål.

Bilens köregenskaper matchas med en rad motoralternativ. Toppmodellen T6 har en cylindervolym på 3,0 liter. Den levererar nu 304 hk och har ett vridmoment på hela 440 Nm. Accelerationen från 0-100 km/h tar 6.6 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Fyrhjulsdriften AWD (All Wheel Drive) är standard på T6.

FAKTA

Motorprogram

Bensinmotorer

T6: 3.0 liter, 6-cyl rak, 304 hästkrafter, 440 Nm

2.0T: 2.0 liter, 4-cyl rak, 203 hästkrafter, 300 Nm

T5: 2.0 liter, 4-cyl rak, 240 hästkrafter, 320 Nm

T4: 1.6 liter, 4-cyl rak, 180 hästkrafter, 240 Nm

T3: 1.6, 4-cyl rak, 150 hästkrafter, 240 Nm

Dieselmotorer

D5: 2.4 liter, 5-cyl rak, 205 hästkrafter, 420 Nm

D3: 2.0 liter 5-cyl rak, 163 hästkrafter, 400 Nm

1.6 D DRIVe: 1.6 liter, 4-cyl rak, 115 hästkrafter, 270 Nm

Volvo