60 år utan Takgöken

MOTOR

På hösten 1950 presenterade Volvo sin PV 444 i en förnyad version, den så kallade B-modellen.

Den kanske mest spektakulära nyheten satt på taket.

Takgöken.
Takgöken.

Med nya versionen av PV 444 introducerades "Fixlight". Uppfinningen var en ny typ av körriktningsvisare som ersatte de tidigare pilarna. Snabbt fick Fixlight ett antal smeknamn, varav "takgöken" blev det vanligaste.

Fixlight hade utvecklats av Walter Bengtsson som drev företaget Fixfabrikerna i Majorna i Göteborg. Redan 1947 hade Bengtsson fått patent på sin uppfinning och senare övertygade han Assar Gabrielsson om dess förträfflighet.

Tre lampor

Fixlight hade formen av ett T med en bakåtböjd fot. Den tvärgående delen innehöll tre lampor. En i mitten som gav ett fast blågrönt sken. På var sida om denna fanns en blinkande orange lampa. Lampan i mitten skulle göra det lättare att avgöra om bilen var på väg att svänga åt höger eller vänster.

Historien om denna uppfinning blev ganska kort efter två år i produktion ersattes den av mer traditionella sidomonterade blinkers, även dessa tillverkade av Fixfabriken. Att Takgöken fick stryka på foten berodde bland annat på att den inte gick att kombinera med takräcke och att de flesta marknader utanför Sverige inte tillät den. Inför nyåret 1953 blev den inte längre tillåten på nya bilar i Sverige.

Ett samlarobjekt

Men, många bilar av de bilar som ursprungligen hade denna typ av takmonterad blinkers försågs senare med sidoblinkers. Idag vill gärna PV-entusiaster med de rätta årgångarna återställa utseendet. Dessutom är göken i sig ett samlarobjekt.

Takgöken kom på sätt och vis att vara en detalj i Volvos säkerhetsarbete där högt placerade ljusenheter blivit en del av utvecklingen med exempelvis högt placerade bromsljus och herrgårdsvagnarnas höga bakljusenheter.

Volvo