Så mycket ökar Volvo i världen

MOTOR

Med 178 sålda bilar per dag ökade Volvo sin försäljning i USA under januari. Nya Volvo S60 är den bäst säljande modellen, följd av Volvo XC60.

Globalt ökade kundleveranserna med 14,7 procent under januari – totalt levererades 29 836 Volvobilar.

Trots allt tal om USA:s sviktande ekonomi och kärva arbetsmarknad går landets bilförsäljning upp under januari. Volvo är inget undantag – med en ökning på 3,59 procent (3,3 procent för Nordamerika). Under januari 2011 såldes 4 276 Volvobilar på USA-marknaden (178 bilar per dag) – mot 4 128 sålda bilar under samma månad förra året.

S60 den mest sålda

Under januari var nya Volvo S60 den mest sålda modellen i USA. Den följs av Volvo XC60 som mer än dubblar sin försäljning jämfört med januari 2010. Den större XC90-modellen är den tredje mest sålda Volvon i USA, följd av Volvo XC70. Efter de fyrhjulsdrivna modellerna kommer Volvo S80, C30, V50 och V70. Lanseringen av den mindre T5-motorn förväntas öka försäljningen ytterligare på de nordamerikanska marknaderna.

I Europa är ökningen 12,6 procent. Frankrike ökar med 43,5 procent, Tyskland med 76,8 och Ryssland med 80,1 procent. Flertalet marknader ligger över mål.

Fortsatt positiv utveckling

De nordiska marknaderna fortsatte sin positiva utveckling och kundleveranserna under januari låg 38,2 procent över motsvarande period 2010. I Sverige är ökningen 38,3 procent under januari på en marknad som totalt ökade med 24 procent. Finland och Norge ökar med 49 respektive 31,1 procent.

På den svenska marknaden tappade Volvo V70 sin förstaplacering som mest sålda modell till VW Golf, som levererade drygt tusen bilar. Förklaringen ligger i att Volvo V60, trea på listan, har tagit en del av marknaden från V70. Tillsammans levererades nära 1 700 Volvo V70 och V60 under januari.

VCOC (Volvo Cars Overseas Corporation) gör också en mycket bra start och ökar med 24,3 procent jämfört med föregående år. Kina ökar med 1,2 procent.

Volvo