Top Gear hyllar Volvos värsting

MOTOR

BBC:s motorprogram Top Gear testade två supersnabba ”hatchbacks”, men ingen av dem vann.

De fick stryk av en specialinbjuden gäst – Volvo C30 Polestar Performance Concept Prototype.

Jeremy Clarkson hyllar bilens fantastiska köregenskaper.

– Den är genuint enastående, säger han i Top Gear-inslaget.

Storbritannien har ett speciellt förhållande till sina trimmade halvkombibilar – ”hatchbacks”. I det senaste avsnittet av BBC:s motorprogram Top Gear plockades två nya modeller ut på testbanan: Den senaste Cosworth-trimmade versionen av Subaru Impreza STI CS400, med 400 hästkrafter – samt Ford Focus RS500, med 350 hästar under huven.

Testföraren Jeremy Clarkson hade dock en överraskning i bakfickan. De två turboladdade produktionsbilarna ställdes mot en specialinbjuden gäst – Volvo C30 Polestar Performance Concept Prototype.

405 hästkrafter

Med fyrhjulsdrift och 405 hästkrafter kunde C30:n med lätthet lämna de två värstingbilarna bakom sig i Top Gears accelerationstest. Clarkson lovprisade bilens köregenskaper, samtidigt som han pressade konceptet runt en plaskvåt testbana.

– Greppet är helt enkelt fenomenalt och man kan ställa bilen i helt otroliga vinklar och fortfarande rädda hem den. Bilen byggdes för att roa, av teamet bakom Volvos STCC-satsning – och den är genuint enastående, säger Jeremy Clarkson i Top Gear-inslaget.

Konceptbilen är utvecklad av Polestar Racing, bland annat med hjälp av STCC-stjärnan Robert Dahlgren Målsättningen var att utforska vad som händer när ett racingteams ingenjörer och designers får fria händer att utveckla en bil för gatubruk.

Utgick från standardbilen

Polestars ingenjörer har utgått från en C30 T5:a standardbil. Konceptet har bland annat fått en större turbo, större intercooler, samt en rad justeringar inne i motorn. Det har gett Volvon 405 hästkrafter och 500 Nm. För att få ner kraften i vägbanan på ett effektivt sätt har Polestar tillsammans med Volvo byggt om C30:n till fyrhjulsdrift. Bilen har dessutom extremt stora bromsar, som inte är tillåtna inom STCC. Resultatet har blivit en bil som tillfredsställer den mycket kräsne Jeremy Clarkson – på flera nivåer:

– Riktigt skarp, riktigt hård, riktigt rå – den går som tusan. Som en extra bonus är PCP baserad på en vanlig Volvo C30, som vi på Top Gear tycker är den snyggaste av alla små halvkombibilar, säger Jeremy Clarkson i Top Gear-inslaget.

FAKTA

Motor: Volvo T5: 2.5L Turbo med större intercooler och KKK 26 turbo Modifierade kolvar, vevstakar och insugningskam.

Effekt: 405 hk. Vridmoment: 510 Nm.

Drivlina: Quaife mekanisk differentialbroms fram och bak, Haldex AWD.

Chassi: Öhlins stötdämpare och fjädrar. Snabbare styrväxel med 2,25 utväxling.

Bromsar: Fram: Brembo 380mm skivor med sexkolvsok. Bak: Brembo 330mm skivor med fyrkolvsok

Fälgar och Däck: BBS FI 19x8,75”, Pirelli PZero 235/35 ZR 19

Interiör: Racingstolar med Ternsjö läder och fyrpunktsbälten

Exteriör: Aerodynamik utvecklad utifrån STCC-tävlingsbilen

Volvo