Ministern: Jag är med!

Andreas Carlgren skriver på Aftonbladets kampanj: "Vad privatpersoner gör spelar stor roll"

SÖKER NYA MÖJLIGHETER Miljöminister Andreas Carlgren vill sätta press på bilindustrin. "Jag tror även att biltillverkarna inser att det börjar bli dags att tänka om", säger han.
Foto: GUSTAV MÅRTENSSON
SÖKER NYA MÖJLIGHETER Miljöminister Andreas Carlgren vill sätta press på bilindustrin. "Jag tror även att biltillverkarna inser att det börjar bli dags att tänka om", säger han.
NYHETER

Miljöminister Andreas Carlgren (c) går med i Aftonbladets kampanj mot klimatförändringen.

Hans löfte:

- När jag köper en bil ska den vara driven av etanol eller något som är ännu bättre för miljön.

För Andreas Carlgren är klimathotet den viktigaste politiska frågan.

- Den har blivit en hörnsten inom politiken och samhället som vi måste göra något åt, inte minst för våra barns skull. Hotet är mycket konkret på 50 års sikt om vi inte ändrar kurs. Men vädret är dramatiskt redan nu med stormar och tillfälliga översvämningar.

Miljöbonus

Han tycker inte att det vi gör i Sverige är tillräckligt för att vända den dystra klimatutvecklingen.

-Vi ligger fortfarande för högt globalt sett med vad vi förbrukar energimässigt per person här i Sverige. Men vi kan inte klara det här ensamma. Vi måste ha hjälp av dem som står för den största andelen av utsläppen: Kina, USA och Indien. Inom EU måste handeln med utsläppsrätter, som kommit till med Kyotoavtalet, utvidgas till transportsektorn - som sedan ska tillåtas släppa ut mindre och mindre.

Vad ska du genomföra i Sverige för att motverka klimatförändringen?

-Vi måste göra det lönsamt för den enskilde att köpa miljövänligt bränsle och att gå över till förnybart bränsle. Men vi ska börja med att införa löftet om miljöbonus för dem som väljer en miljövänlig bil.

Viktig bilindustri

- Det finns ett kinesiskt ordspråk som lyder "Många små människor på många små platser som gör många små saker kan förändra världen". Det spelar stor roll vad vi gör som privatpersoner. Alla kan vi påverka det här, både med vilken bil vi köper och vad vi väljer för varor i affären.

En enorm miljöbov är fossila bränslen inom fordonstrafiken. När är det slut med bensindrivna bilar och lastbilar?

-2015 är mitt mål för hela EU. Men det måste till ordentliga diskussioner med bilindustrin. Det är lättare att jobba för något om man har ett fast datum. Och jag tror även att biltillverkarna inser att det börjar bli dags att tänka om. Jag vill att den svenska bilindustrin ska ligga i täten för utvecklingen.

Så klarade Andreas Carlgren Aftonbladets miljötest

Anders Munck