Vi ska driva kampanjen med kraft

NYHETER

Redan i somras, när Aftonbladet publicerade vår reporter Joachim Kerpners artikelserie om hotet mot vår jord, förstod jag att klimatfrågan skulle bli ett stort samtalsämne under 2006.

Miljöfrågorna har funnits på dagordningen i många år, men aldrig känts så angelägna som nu.

I förra veckan startade vi kampanjen ”Klimathotet” i flera av Aftonbladets mediekanaler. I tidningen, på nätet och snart också i TV7. Vi sprider kunskap och försöker svara på frågan som är på allas läppar efter alla vädersvängningar:

Vad är det som händer, egentligen?

Men jag möts också av de misstrognas ifrågasättanden. Hur många träd går det åt för att ge ut Aftonbladet? Vilka bensinslukande lyxbilar kör ni chefer? Varför har ni en bilreporter men ingen miljöreporter?

Mitt svar på dessa frågor är lika tråkigt som ärligt: Vi? är inte perfekta.

Vi har mycket kvar att lära, även om vi på Aftonbladet inledde vårt miljöarbete ganska tidigt. Vi gjorde en omfattande miljöutredning redan 1999. Aftonbladet är en svanenmärkt tidning, fyra av sex tryckerier har gått ännu längre (ISO-14000) i sitt miljöarbete. När vi idag leasar nya firmabilar är de miljöklassade. Vi tar tillvara vårt dataskrot, vi har en egen fabrik som återvinner våra tidningsreturer, de flesta av våra tryckerier använder återanvänt tidningspapper. Vi har inlett omställningen av belysningen i Aftonbladethuset till lågenergilampor. Och vi har en klimatreporter som heter Joachim Kerpner.

Men som sagt: Vi är inte perfekta och vi har mycket kvar att lära.

Jag kommer att driva den här kampanjen med stor kraft. Aftonbladet har en viktig uppgift, att med tidningens väldiga resurser och kunniga medarbetare driva klimatfrågan med kraft och uthållighet.

Man lär så länge man lever, hette det en gång.

I dag lever man så länge man lär.

PS. Jag kör en Saab 9-5 av 2002 års

modell. Bensinsnål – men inte miljöklassad.?Bara så ni vet.

Anders Gerdin