EU:s nya avgaslag dröjer alltför länge

NYHETER

EU:s nya lag mot utsläpp från bilar har två fel.

Den tar lååång tid.

Den löper stor risk att bli utan klös.

MILJÖPROTEST Maj 2006. Miljövänner protesterar utanför Europakommissionen emot att José Manuel Barroso kör omkring i en miljöbov, en Volkswagen Touareg.
Foto: ap
MILJÖPROTEST Maj 2006. Miljövänner protesterar utanför Europakommissionen emot att José Manuel Barroso kör omkring i en miljöbov, en Volkswagen Touareg.

Flera gånger om året svämmar Europa över. Floder stiger, vägar rasar – klimathotet är inte längre bara ett hot. Det är en påtaglig realitet.

I det läget skulle man kunna tro att EU:s beslutsfattare känner att de har kniven på strupen. Under 1900-talet steg medeltemperaturen i Europa med 0,95 grader mot 0,7 grader på jorden som helhet.

Men icke. I EU skyndar man långsamt. Väldigt långsamt.

Efter stora interna motsättningar lade EU-kommissionen i går fram en skiss till lag som ska begränsa utsläppen av koldioxid från bilar.

Enligt en frivillig överenskommelse med bilindustrin skulle utsläppen av koldioxid minskas till 140 gram per kilometer 2008. Målet kommer sannolikt inte att nås.

Med den nya lagen vill kommissionen pressa ner utsläppen till 130 gram per kilometer. Ytterligare tio gram ska bort genom bland annat mer biobränsle och bättre däck.

Det slutliga förslaget till lagtext presenteras inte förrän nästa år, alltså tidigast om elva månader.

Därefter ska det förhandlas mellan medlemsländernas regeringar. Tyskland, där bilindustrin både är en stor arbetsgivare och en tung opinionsbildare, har redan förklarat att de är mindre entusiastiska. Vad EU:s största medlemsland tycker går inte att vifta bort.

I nästa förhandlingsrunda möts medlemsländernas regeringar och EU-parlamentet. Även det blir en tuff match mellan grönt och grått.

Först 2012, om fem år, väntas lagen träda i kraft. Och då med all sannolikhet i en klart urvattnad version. Det brukar bli konsekvensen av dragkamper mellan starka ekonomiska intressen och mjuka värden som miljön.

Sju av tio EU-medborgare vill att miljön ska få samma politiska tyngd som ekonomin, arbetsmarknaden och de sociala frågorna. Har José Manuel Barroso, Margot Wallström och de andra makthavarna i Bryssel fattat det?

Plus och minus på förslaget

Lena Mellin