Aftonbladet.se kan få internetvärldens Oscarspris

Succén för kampanjen "Klimathotet - gör något nu" fortsätter

NYHETER

Aftonbladet.se:s kampanj ”Klimathotet - gör något nu!” blev en succé.

Och nu fortsätter framgången.

Kampanjen har blivit nominerad till internetvärldens eget Oscarspris – SIME awards – i kategorin Årets bästa nätkampanj.

– Det är ett jättefint kvitto på att vi gjorde någonting viktigt, säger Lena Widman, biträdande redaktionschef på aftonbladet.se.

Klimatkampanjen pågick i november-december 2006. Tanken var att väcka medvetenheten om klimatförändringarna och vad som kunde hända om vi inte ändrar vår livsstil.

– Klimathotet - gör något nu! var ett gemensamt projekt i mediehuset Aftonbladet och det gav en väldig kraft till kampanjen, säger Lena Widman.

Bland annat uppmärksammade kvällstidningens klimatreporter Joachim Kerpner i en serie artiklar vad som händer när jordens temperatur stiger med 1-5 grader. På Aftonbladet.se byggde reportern Susanna Vidlund upp sajten med artiklar, bilder och chattar.

– Vi hämtade det bästa från kvällstidningens stora rubriker, kraftfulla layout och tydlighet. Samtidigt utnyttjade vi nätets möjligheter med interaktivitet, webb-tv och flashgrafik, säger Lena Widman.

Hyllades av FN

Läsarnas gensvar växte blixtsnabbt. Över 1,4 miljoner unika läsare möttes av kampanjens budskap den 2 november. Efter några veckor hade hela 340 000 skrivit på ett löfte om att göra något för att minska sin klimatpåverkan.

Även FN gav sitt stöd.

”Ett mycket bra initiativ – jag hoppas att ni fortsätter att bilda opinion i frågor kring klimatändringarna”, sa dåvarande generalsekreterare Kofi Annan.

Succén fortsätter

Och nu fortsätter alltså succén.

På måndagen blev nomineringarna till internetvärldens eget Oscarspris klart – SIME Awards. Med i kategorin ”Best Online Campaign” (Årets bästa nätkampanj) finns Aftonbladet.se:s ”Klimathotet - gör något nu”.

Även Aftonbladet-koncernens hitta.se är nominerade till ett pris – ”Best Internet Strategy”.

– Det är fantastiskt roligt. En av framgångarnas huvudanledning var naturligtvis partnerskapen med både Blocket och Aftonbladet Nya Medier, säger Rui Brites Sousa, vd för hitta.se.

Vinnarna utses på en stor gala på Berns i Stockholm på torsdag kväll den 15 november.

SIME Awards instiftades 1996 som ett sätt att uppmärksamma internetbranschen i Skandinavien. Syftet med tävlingen är att sprida kunskap om de branschledande företagen, kreatörerna och utvecklarna.