Kosten som får dig att äta mindre mat

HÄLSA

Ät korn till kvällsmat – så äter du mindre till lunch dagen därpå.

Därmed får du dig färre kalorier under dygnet.

Det visar en ny svensk studie.

– Det är väldigt nytt att kunna konstatera att vissa livsmedel kan ge en sådan här långvarig mättnad, och dessutom ge effekt på energiintaget, säger Elin Johansson, doktorand i Industriell näringslära vid Lunds Tekniska Högskola.

En ny forskningsstudie vid Lunds högskola visar att äter du ”rätt” sorts kvällsfika får du en ökad mättnadskänsla som kan räcka i hela 16 timmar.

Under studien fick försökspersonerna äta kokta kornkärnor till kvällsmat och dagen därpå åt de självmant mindre mat till lunch jämfört med om de ätit vitt bröd till kvällsmål.

Testpersonerna åt i genomsnitt 12 procent mindre och fick därmed i sig färre kalorier, skriver Sydsvenskan.

– Det är väldigt nytt att kunna konstatera att vissa livsmedel kan ge en sådan här långvarig mättnad, och dessutom ge effekt på energiintaget, säger Elin Johansson, doktorand i Industriell näringslära vid Lunds Tekniska Högskola i ett pressmeddelande.

Det visade sig att kornet stimulerar produktionen av mättnadshormonet GLP-1 och forskarna såg en ökad bakterieaktivitet i tarmen när testdeltagarna ätit korn. Men det krävs att kornen serveras hela för att det ska bli den här effekten.

– Resultaten påminner om det faktum att det är stor skillnad på kolhydrater och kolhydrater, säger Elin Johansson.

FAKTA

Så här gick studien till:

19 personer ingick i studien. Varje person genomförde två tester. Ett när de fick korn till sent kvällsfika och ett test där de fick vitt bröd till kvällsfika.

Vid testet när de åt korn till kvällsfika åt testpersonerna självmant mindre till lunch.

Minimedia