En kopp te: 47 mg
En normalstor kopp kaffe: 95 mg
En burk cola: 35 mg
En burk cola light: 47 mg
En burk energidryck: 76 mg
En stor kaffe på Starbucks om du turistar: 330 mg
Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna
Från bloggen: Den hälsosamme ekonomisten
23 aug 19:59
Från bloggen: Fri och funderande
22 aug 22:14
Från bloggen: gameover
22 aug 09:34
LONDON. Drick kaffe – och må bra. Tidigare har vi blivit varnade för den koffeinstinna drycken.
Glöm det!
Flera nya studier, presenterade i brittiska The Independent, visar att en stor kopp om dagen kan vara en riktig livräddare.
Hjärtsjukdomar, ökad cancerrisk och uttorkning – varningarna har duggat tätt mot kaffeälskare de senaste åren. Men så här ser de nya rönen ut.
Det är en myt att kaffe är urindrivande. En stor kopp innehåller normalt 330 milligram koffein, för att drycken ska bli uttorkande måste den innehålla minst 550 milligram.
Personer med högt blodtryck brukar undvika kaffe. Flera undersökningar visar att de borde göra tvärtom.
En studie på 27 000 kvinnor gjord av forskare på University of California visar att de som dricker upp till tre koppar om dagen har 24 procent mindre risk att drabbas av hjärtsjukdomar.
Mycket tyder på att drycken snarare förebygger sjukdomen. En japansk studie visar att de som dricker två koppar om dagen löper hälften så stor risk att drabbas av cancer som andra.
Koffein gör att dina ben absorberar lite mindre kalcium, vilket kan leda till högre risk för frakturer. Men om du föredrar din kopp vit (mjölk) försvinner den risken.
En rejäl kopp kaffe får dig att må bättre. Den gör dig mer energisk, alert och social, visar färsk forskning från John Hopkins school of medicine i Baltimore. Men det gäller bara vana kaffedrickare.
Den rostade bönan kan till och med skydda dig mot depression.
Idrottsmän som dricker några extra koppar kaffe återhämtar sig upp till 60 procent bättre efter ett hårt träningspass. Enligt forskare beror det på att musklerna har lättare för att ta upp kolhydrater om de kombineras med koffein.
Studier tyder på att ett par koppar om dagen minskar risken för parkinsons, alzheimers och typ 2-diabetes. Koffeinet verkar bland annat skydda hjärnan från skadliga effekter av kolesterol.
Källa: The Independent

Livsmedelsverket avvisar de nya rönen.
– Drick kaffe med måtta, säger toxikologen Christer Andersson.
Koffein ökar andningshastigheten, ämnesomsättningen och utsöndringen av adrenalin, magsaft och urin. Får man i sig mer än 200 milligram kan man få huvudvärk, darrningar, magbesvär och svårt att sova, varnar Livsmedelsverket.
– Det gäller att vara lite försiktig och inte få i sig allt för stora mängder, säger Christer Andersson.
Och den som är gravid ska vara särskilt försiktig. I värsta fall kan ett allt för flitigt kaffedrickande leda till missfall.
– Problemet är att fostret har svårt att bryta ner koffeinet, eftersom leversystemet inte är fullt utvecklat.