Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna
Från bloggen: WitchBitch - Birgitta Alvskogen
26 jul 14:36
Från bloggen: fetsmart
26 jul 11:27
Från bloggen: Vegofamiljen
19 mar 11:17
BJÖRN. Hennes kostråd har ratats av etablissemanget och de fettskrämda.
Men i dag fnyser allt färre åt ifrågasatta GI-doktorn Annika Dahlqvist.
I januari erkände Socialstyrelsen hennes kostråd och nyligen visade en studie att mycket fett och lite kolhydrater är det bästa om man vill tappa kilon.
Annika Dahlqvist har förespråkat LCHF-dieten sedan 2004, då hon själv prövade den av en slump och tappade 20 kilo.
Men när hon i sitt dåvarande arbete som distriktsläkare gav samma råd till sjuka och överviktiga patienter blev det för mycket för hennes arbetsgivare. Hon fick sparken.
Men Annika Dahlqvist lät sig inte tystas utan fortsatte föreläsa om kosten som hon tror benhårt på.
I januari vann hennes kostråd erkännande när Socialstyrelsen medgav att en fettrik kost med lite kolhydrater är helt i linje med dagens forskning för att behandla patienter med diabetes och övervikt.
– Det var häftigt. Det har varit ett omvälvande år, säger hon.
Som ytterligare skjuts på vägen publicerades nyligen en omfattande forskningsrapport i den ansedda tidskriften New England Journal of Medicine.
I jämförelse mellan tre olika dieter gav den fettrika med få kolhydrater den största viktminskningen och sänkte blodfetterna.
– Det var väldigt positivt. Studien är betydelsefull eftersom den krossar myten om det mättade fettets farlighet, säger Annika Dahlqvist.
Forskningsrönen gör att etablissemanget, som tidigare varit motståndare till kosten, nu mjuknat.
– Många av professorerna framhåller fortfarande att mättat fett är farligt, men dietister på Livsmedelsverket har börjat prata om att se över kostråden. De har nog känt ett tryck från en växande folkopinion eftersom ingen bryr sig om vad de säger längre, tror Annika Dahlqvist.
Under sommaren vilar hon ut vid havet i sommarparadiset Björn, men till hösten är almanackan åter fullbokad med föreläsningar. Annika Dahlqvist jobbar vidare med sin blogg och planerar även att släppa en receptbok.
Kampen för ändrade kostråd fortsätter.
– Sanningen ska komma fram och det måste bli en ändring av kostråden förr eller senare. Jag vet att den här dieten fungerar. Men för de som fortfarande är tveksamma hoppas jag på ännu fler positiva forskningsresultat.
LCHF står för LowCarb/HighFat = lågkolhydrat/högfett.
Kolhydrater bryts i kroppen ned till enkla sockerarter för att kunna användas som energi. Då stiger blodsockret och driver på insulinproduktionen och ger höga socker- och insulinvärden. Höga insulinnivåer förhindrar fettförbränning och lagrar in överskott av näring till ny fettvävnad. Långvarigt höga insulinnivåer kan ge ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor och sötsug.
Studien genomfördes av en israelisk nutritionist där man lät 322 måttligt överviktiga personer testa tre olika dieter: lågkolhydratdieten, lågfettsdieten, och medelhavsdieten.
Alla testpersoner jobbade på samma ställe och fick lagad mat under två år.
Den mest effektiva metoden visade sig vara just lågkolhydratdieten där testpersonerna i genomsnitt gick ner 5,5 kilo. Den dieten visade sig också vara bäst för personer med diabetes.
Blodfetterna förbättrades och det goda kolesterolet ökade mest bland dem som åt fettrik kost med lite kolhydrater.
Ta den mängd du vill av isbergssallad, blomkål, tomat, gurka och rödlök.
Skär allt i lagom munsbitar och blanda ihop. Tillsätt fetaost och oliver.
Häll sedan över en matig dressing bestående av 2 dl turkisk yoghurt och en knapp deciliter majonnäs. Salta och peppra efter önskemål.
Så blir du piggare – tio tips som funkar!
Frossa i smarriga GI-desserter
Sex sätt att rädda ditt hår
Vårens hetaste makeuptrender
Nya numret av Kropp & Hälsa säljs med Aftonbladet 8-10 februari – missa inte det!