ÅSIKT

Konstverk bränns i USA – alla är nöjda

Nytt sätt att hantera kritik slår konstvärlden med häpnad

Rosa Maria Ruehling; Commissioned and produced by dOCUMENTA (13) www.samdurant.com
Rosa Maria Ruehling; Commissioned and produced by dOCUMENTA (13) www.samdurant.comFoto: Scaffold av Sam Durant
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I dagarna ska den Los Angeles-baserade konstnären Sam Durants träskulptur Scaffold (2017) monteras ner och brännas. Dessutom avsäger han sig upphovsrätten så han aldrig någonsin kan återskapa det.

Och alla inblandade, inklusive Durant själv, är väldigt nöjda.

Nej, det handlar inte om någon märklig julbocksritual, tvärtom. Durants verk är seriöst menat och har en stark politisk udd. Det är en kritik mot rasismen i det amerikanska rättssystemet och anspelar på historiska lynchningar från John Brown till Saddam Hussein.

När det visades på biennalen Documenta i Kassel 2012 var det inga problem. Tvärtom, konstverket blev en stor framgång. Men när det i år uppfördes på Minneapolis Walker art center blev reaktionerna starka. Verket föreställer nämligen en stor galge, snarlik den som användes 1862 i Mankato, Minnesota där Abraham Lincoln beordrade hängningen av 38 Dakotaindianer i den största massavrättning som någonsin utförts i USA.

Durants tanke var enligt egen utsago att skapa en ”obehaglig zon för vita”. Men obehaget blev desto större bland ättlingarna till de avrättade Minnesotaborna.

”Jag skapade Scaffold som ett lärostycke för människor som mig, som aldrig lidit av konsekvenserna av den vita övermakten”, förklarar Durant i ett uttalande där han erkänner att han mycket riktigt lärt sig något av att både uppföra och förstöra sitt eget konstverk.

Så kan man också hantera den kritik som i Sverige ofta avfärdas som ”kränkthetsdebatt”. Helt enkelt på ett moget och nyfiket sätt.

Rättigheterna till konstverket överförs nu till Dakotafolket som även hjälper till att montera ner det.