ÅSIKT

Aktörer på marken:

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

TERACOM (statligt, omsättning 1,5 miljard) bygger det digitala marknätet. Kostnad fram till i dag: 500 miljoner kronor för 18 kanaler. Om två år ska 98 procents täckning ha uppnåtts. Kostnad: ytterligare 700 miljoner. Teracom har därutöver begärt utbyggnad med 10 kanaler till en kostnad av 500 miljoner. Slutsumma: 1,7 miljarder.

Marknätet riktas främst till de 30 procent som inte har kabel eller parabol. Det riktar sig också till ca 800 000 ägare av fritidshus samt hoppas kunna konkurrera om kabelkunder och parabolägare.

BOXER (70 procent ägt av Teracom, resten av Skandia medieinvest) tillhandahåller de nödvändiga boxarna för att man ska kunna ta emot marksänd digital tv. Boxer har sålt 48 000 boxar. Målet är 1,5 miljoner inom fem år.

SENDA (90 procent Teracom, 10 procent SVT) tillhandahåller programkorten och förhandlar med programföretagen om vilka program som ska erbjudas.