Aftonbladet
Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Reklamkritik i nyutgåva

Sven Lindqvist, på den tiden.   Sven Lindqvist, på den tiden. "Jag fick ta sparkarna liggande, utan att kunna försvara mig", skriver han i nya förordet till "Reklamen är livsfarlig".

    Det är utomordentligt bra att Pocky/Bokförlaget Tranan nu ger ut Sven Lindqvists 44 år gamla stridsskrift Reklamen är livsfarlig i en pigg liten pocket (illustrerad av Beckmanelever och försedd med färska förord av Nina Björk och författaren själv). Vissa fakta må vara gamla, men grundtankarna känns mer aktuella än någonsin: vi är ockuperade, impregnerade av reklamens budskap. I dag, påpekar Björk, suddas gränsen mellan våra roller som medborgare och konsument ut, det irrationella tar över och vi riskerar att bli dumma i huvudet.

När boken kom ut första gången blev det skandal, åtminstone på DN, från vars spalter Lindqvist blev utfrusen.

Nu är det andra tider, på gott och ont.

En annan efterlängtad nyutgåva från Pocky är Marshall McLuhans klassiker Media, boken som för 35 år sedan präglade uttryck som "den globala byn" och "mediet är budskapet".

Drygt 400 sidor, med nytt förord av medieprofessorn Peter Dahlgren, för 69 kronor. Ett klipp, vill vi påstå.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet