ÅSIKT

Det kokar under asfalten

MIKAEL STRÖMBERG duckar för en bok om svensk hiphop och rap

1 av 3
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Rap på

svenska!

Det är med rap och hiphop som med boxning. Ska man bli nåt i ringen duger det inte med en fin uppväxt i villasamhället. Då ska man ha varit död åtta gånger och fortlevt det nionde med ett hämndbegär större än allting.

Nej. Fel.

Se på Petter. Pappa Torsten arkitekt och mamma Birgitta barnmorska. Trygge Petter Alexis. Smarte Petter med universitetspoäng i konsthistoria. ”Du ska dö”, ”ditt jävla CP”, ”plädöbömömöh” och ”de debila pissluffarna” är bara teater.

Och Petter är stor; peppad, packad och mikrofonkåt. Ingen har lika stort inflytande på svenska tonåringars skivsamlingar, kläder, frisyrer och språk.

Egentligen borde väl en stillsam familjefar som jag ducka för Fredrik Strages bok om den svenska rappens jordskredsseger runt tusenårsskiftet.

Men det är en frustande skicklig text, rytmisk och rolig. En klassiker, redan nu, i intervjukonstens vedermödor måste vara när Strage försöker få nåt vettigt ur Leila K, känd för att slå ner folk på nattklubbar. Hon springer hela tiden ut och in på toaletten för att byta kläder och peruker under samtalet.

Har jag

lärt mig nåt av Strage? Ja, jag har lärt mig att det kokar under asfalten. Även på såna ställen som Åmål. Rap är, för att att ta orden ur munnen på gruppen Mobbade Barn med Automatvapen, ”en socialt fet händelse”.

Egentligen är det ingen musikbok han skrivit utan en sociologiskt insiktsfull undersökning med musikinslag. För här flyter hela härligheten ihop. Kärlek, hat, brunst, narcissism, dans, kläder, poesi, sex, spänning, droger, gudstro, våld, skönhet, coolhet, softhet, utanförskap, självförtroende” och syndernas förlåtelse.

En gång kallades musikjournalisten David Toop till vittnesbåset för att förklara rappens väsen inför en bestört jury. 23 000 ex av låten Niggaz 4 life hade beslagtagits. Hur lyssnar man på rap? Är den skadlig? Kvinnoförnedrande? Uppmuntrar den till våld? Är den obscen? Hur lyssnar man, stående eller sittande?

- Man sitter inte ner som under en klassisk konsert och man väntar inte tills musiken är slut innan man applåderar. Man står upp och deltar, svarade Toop.

Skivorna återlämnades av polisen och incidenten säger en hel del om hiphoppens och rappens underläge.

Men varför

är dom så arga? Varför slänger dom runt desillusionerade hyllningar av gangsterliv, droger och prostituerade? ”Skriker man att man hatar moderatbarn känner sig folk utpekade och det är bra”, menar Mingus i Fattaru. Däremot tog Kens karriär tvärstopp när han passerade gränsen och uppmanade publiken att knulla prinsessan Madeleine, krossa monarkin och avslutade konserten med en underryckare om att Carl Philip skulle vara bög.

Svenskan som talas nu är inte samma svenska som för fem år sen. Den har blivit svartare. Typ ”Bind fast din farmors hjärtmedicin med dragsmällare/Lova att bli snällare/Flytta liken från badrummet till din källare”. Men bakom språkridåerna finns alltid en obekväm sanning. Bakom hemliga kodnamn som PST-Q, Organism 12, Seron och Sleepy står vanliga namn som Petter Stenqvist, Johan Hellqvist, David Ringbäck och Patrik Elofsson. Namn som skidåkare hela bunten.

Gick det

bra för Jean-Jacques Rousseau att utveckla sina tankar om ”den ädle vilden” på franska och för Jan Johansson att ge ut plattan Jazz på svenska, är det väl okey att ge ut en bok om rap på svenska.

Det är en viktig bok - trots att ordet viktig är ett sånt där övermaga kulturord - och om två år upplevs den säkert som töntig med fel språk och fel träningsoveraller. That’s fukin’ rap life!

musik/samhälle

Mikael Strömberg