ÅSIKT

Med visan som varumärke

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Varumärkesbyggare i Västervik.
Foto: SUNE EKSTRAND
Varumärkesbyggare i Västervik.

Just när vi insett att vi är något trötta på allt tjat om varumärken får vi med posten från Västervik den här bilden som Sune Ekstrand har tagit av Ivar Sjögren och Claes Brunius. Varför? Jo, Ivar och Claes är projektledare (ännu ett ord vi snart spyr på) för projektet Visstaden Västervik.

Anställda fram till årsskiftet ska de göra "en förstudie" när det gäller möjligheterna att etablera Västervik som "staden med visan som varumärke".

Det vi redan visste (det började ju med Hootenanny Singers!) har blivit projekt. Varför?

Tja, inte bara för att det ska trallas mer i trakten eller för att den 36-åriga visfestivalen ska leva tills den dör - nej, nu ger man järnet för "positionering" och "upplevelseindustrins utveckling" och "regional medvetenhet". Björn Ulvaeus är en av tre grundvalar, visan ska stärkas - och ytterst ska näringsliv och jobb gynnas. EU ställer upp med pengar.

Vi ska inte gnälla. Men vi hoppas att visan inte drunknar i modern pr-mumbojumbo refränger. "När skönheten kom till byn, då var klokheten där", skrev Nils Ferlin. Vi vet hur det gick.