ÅSIKT

Sila tugget, Edwardson

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Åke Edwardson
Foto: Urban Andersson
Åke Edwardson

■ ■ Det vimlar av storsäljande, svenska deckarförfattare för närvarande. Åke Edwardson är en. Hans nya bok Himlen är en plats på jorden är hans femte om kriminalkommissarien Erik Winter.

Den blandar genrens vanliga ingredienser av polisarbete, mer eller mindre knepiga familje-interiörer och kriminella anslag. Miljön är som vanligt Göteborg. Det är höstligt och vintrigt och det lackar mot jul. Någon julefrid blir det som väntat inte för kommissarie Winter.

■ ■ Intrigen är en fläta av råa överfall på unga män och en pedofils närmanden mot små barn, både pojkar och flickor. Från början gör han dem ingenting, han filmar dem med videokamera och lurar in dem i sin bil och bjuder på godis och stjäl deras älsklingsleksak. Uppmjukningsakter inför framtida övergrepp? Allt nervösare spanare trevar länge i blindo.

Edwardson väver skickligt ihop de olika handlingslinjerna – även om jag personligen börjar bli rätt allergisk mot schablonen pedofil-utnyttjad-i-barndomen. Här framträder välkända psykologiska figuranter med full orkestrering: tidiga övergrepp, skuld och skam, surnat hämndbehov och självplågeri.

■ ■ Åke Edwardson är som spänningsförfattare en driven prosaist. Göteborgsmiljöerna är välfångade, täta och atmosfärrika. Här företas även utflykter till Västgötaslätten som lär kunna få varenda läsare att avstå från att flytta dit. Skildringen av polisarbetet känns trovärdigt.

Han är också lättläst i den meningen att det är mycket dialog. Väl mycket ibland. Det pratas något alldeles förbannat. Ett naturalistiskt återgivet prat som kan breda ut sig sida upp och sida ner.

Åke Edwardson kan dramaturgins elementa, vilket innebär att han på ett osökt sätt förmår skifta berättarperspektiv mellan de jagande och den jagade. På Hitchcock-manér lämnar han dock läsaren i ovisshet i avgörande ögonblick. Så uppstår spänning.

■ ■ Det förvånar mig alltså inte att SVT filmat tre av hans tidigare böcker. Filmatiseringarna kommer att visas till hösten. Åke Edwardson skriver filmiska berättelser. Så även denna.

I filmversionerna är det en tvingande nödvändighet att, för att tala gammal Stockholmsslang, sila tugget. Det borde Edwardson själv göra redan i böckerna.