Aftonbladet
Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Titta, där är Globen som aldrig byggdes

KRISTIINA KYANDER tittar in i arkitekternas skrubb

arkitektur

PÅ ANNAN PLATS

Om hus som aldrig blev byggda.

Arkitekturmuseet i samarbete med SAR

T o m 5 augusti

Peter Celsings   Peter Celsings "Guldkulan", ritad 1968 för Sundsvalls centrum.

    Visionären Louis-Étienne Boullées jättelika klot är förmodligen den obyggda arkitekturhistoriens mest berömda verk. Och förebilden för ett antal sfäriska monumentalbyggnader världen över. En av dem, Guldkulan ritad för centrala Sundsvall av Peter Celsing 1968, finns att se på Arkitekturmuseet. Inte heller Celsings klot blev byggt, i likhet med de 35 andra projekten i utställningen På annan plats.

Alla arkitekter har något projekt bakom sig som till slut bara blev en pappershög, eller en modell som samlar damm i någon skrubb. Få yrkesgrupper lägger ner lika många obetalda timmar på obekväm arbetstid, på projekt som redan från början riskerar att aldrig lämna ritningen. De alltför sällsynta allmänna arkitekttävlingarna lockar ibland flera hundra deltagare, utan någon garanti om uppdrag ens för förstapristagaren.

Trettiosex avdammade modeller, med var sin historia om villkoren för byggandet i Sverige, står uppställda i jämbördiga rader bakom ett vitt draperi. Vissa är lättvindiga hugskott vars obyggda öde det inte finns någon anledning att beklaga. Andra stupade på mållinjen efter åratal av slit, som Léonie Geisendorfs magnifika katolska kyrka vid Kungsträdgården.

Nästan alla bidrag är från de senaste 20 åren, perioden då tillbakablickandet dominerat arkitekturklimatet. En del av alternativen som föll bort visas här. Ett exempel är Bengt Lindroos vackra stiliserade svenska lada för världsutställningen i Sevilla 1990. Ett annat Anders Wilhelmssons bostäder i Saltsjöbaden som skulle ha blivit uppfriskande kontrast till de senare årens bleka funkiskopior.

Den som inte har sammanhangen helt klara kan känna sig lite vilsen bland utställningens obyggda verk. Alla frågeställningar som finns gömda i mångfalden av modeller och ritningar är helt utlämnade åt publikens egen slutledningsförmåga. Att inte ta tillfället i akt att åtminstone antydningsvis diskutera de villkor som styr byggandet och arkitekturklimatet känns lite slappt. Att bara "visa upp förslagen en gång till" verkar idélöst; en snabbt hopsatt utställning av arkitekter för andra arkitekter.

Johan Mårtelius text i katalogen ägnar sig åt betydelsen av det obyggda. En byggnad som blev kvar på ett papper har sitt värde "genom att förvandla sig till andra projekt hos samme arkitekt eller hos någon helt annan, i någon annan tid och på annan plats."

Kristiina Kyander
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet