ÅSIKT

Han gör det svåra lätt

John Peter Nilsson om Olle Kåks på Konstakademien och Galerie Aronowitsch

1 av 3 | Foto: TORD LUND
"Odalisk I", 1983 .
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Precis innan jag lämnar Olle Kåks utställning med nya målningar på Galerie Aronowitsch hör jag någon viska: "Man blir glad av hans målningar." Visst, det finns något lättsamt i hans verk. Inte så att de är tillkomna på en kvart. Nej, Kåks gör det svåra lätt. Han arbetar sig fram till det enkla och direkt tilltalande.

Kåks är en sensualist, inte minst i nakenstudierna som visas på hans retrospektiv på Konstakademien som pågår parallellt med galleriutställningen. Jag minns dem från 1980-talet då de visades första gången. Postmodernismen hade just erövrat Sverige och Olle Kåks eklektiska, fräcka måleri blev en motsvarighet till den internationella måleriboomen. Får man lov att hämningslöst måla sina (manliga) lustar och begär? Och låna från konsthistorien?

I dag är målningarna inte speciellt kontroversiella. Men de håller fortfarande som en ironisk kommentar till den traditionella borgerlighetens smak. Och det är i denna motsägelsefullhet som jag finner Kåks konstnärskap intressant. Å ena sidan vill han behaga och tillfredsställa. Å andra sidan finns där något undflyende, något man inte riktigt kan få grepp om.

Det gäller även hans val av motiv och estetik genom åren. I ett rum på Konstakademien hänger en realistisk målning av en stenarbetare från tidigt 1970-tal tillsammans med en del nakenstudier. Olika motiv och olika måleri. Stenarbetaren är tungsint målad emedan en naken kvinna på en divan har en helt annan ansats; penselföringen är uppsluppen och snabb med en del plötsliga infall, vad det verkar.

Hade jag inte vetat att det är Olle Kåks överallt på Konstakademien hade jag trott att det skulle kunna vara en grupputställning. Det är abstrakt, realistiskt, expressionistiskt - och här finns till och med en tidig så kallad måleriinstallation. Varför inte? Det verkar som om Kåks följer livets strömningar och låser sig inte fast till en idé eller stil. Precis som människan som har olika ansikten beroende på sammanhang och emotioner.

konst

T o m 10 februari

John Peter Nilsson