ÅSIKT

Tänk akustiskt!

Radioteater: Vita nätter - ljudkonster

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Ibland kan man höra sina värsta farhågor genomföras en efter en i radio. Hitlistor, kontrollrumsmusik, transportradio. Ofta för att parera producentens rädsla för tystnad och dramatik. Eller ta radio som uppläst tidning. Radion är fylld av sådan högläsning.

Jag minns en besviken Thomas Botwid i en debattartikel från Röster i Radio och TV. Han skrev: "Det är inte lätt att vara ljudintresserad och jobba med ljudradio". Ljudet tycks ha blivit ljudradions fiende nummer ett.

Men ibland blir längtan efter ljudteater, ljuddebatter, ljudreportage, ljudpoesi, ja ljudupplevelser, så stark att någon tar på sig ansvaret att bryta pladdret och rulltårteprogrammen. Till exempel serien Vita Nätter - ljudkonster i P1, med start i morgon. Radioteatern med Magnus Florin inledde dessa klarvakna nätter i etern förra våren och programmet fick oväntat (väntat) många lyssnare.

Varför är inte svårt att förstå eftersom radion gör varje lyssnare till sin egen filmregissör. Alla bär vi på en inre bio som oftast har en kraftig kulturell genomslagkraft. Ta bara de första raderna i Bibeln "och Gud sade".

Alltså en akustisk vibration, eller en stor smäll om man hellre föredrar det. Ljudet utgjorde alltså själva skapandet. Och vi föds som lyssnare.

Radiomediet är ju en guldgruva för fantasins teater. Det ger frihet i tid och rum. Men de flesta människor är i dag upptagna med att titta på teve, de har aldrig fått begreppet audio klart för sig. Det påminner om historien om den gamla damen som skulle gå på balett för första gången. När hon efter föreställningen tillfrågades vad hon tyckte, svarade hon att det var en stor besvikelse, för hon hade inte hört ett ord vad man sagt.

Tänk i stället radion som ett spektrum av akustiska hittegods (ready mades), montage, klipp ur dokumentärer, dikter, ljud och musik omlott. Då liknar det årets upplaga av Vita Nätter med bland annat Ice Music av Gregory Whitehead, En värdelös kvinna av och med Maria Zennström, Skruvarna som håller samman världen av Hanna Hartman och två favoriter i repris, Öyvind Fahlströms Fåglar i Sverige och Mats Lindströms Rekviem av svensk medborgare med anledning av mordet på Olof Palme.

Att komponera är ju inget som är förbehållet tonsättare, egentligen är det exakt vad varje radiojournalist kunde syssla med. Och antagligen är det dessa galna ljuduppfinningar som kommer att vara avgörande för radions framtid. Tro det eller ej.

radioteater

Mikael Strömberg