Aftonbladet
Dagens namn: Ellen, Lena
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Vem vågar investera i en sönderskjuten stad?

    För fem år

sedan flyttade Aftonbladets kulturredaktion till Sarajevo. Vi rapporterade dagligen från staden och från andra delar av Bosnien. Det var fred, men en bräcklig fred, efter Daytonavtalet. ANDERS PAULRUD och fotografen

URBAN ANDERSSON har återvänt.

Ett plan från Swissair lämnar Sarajevo.   Ett plan från Swissair lämnar Sarajevo. Foto: URBAN ANDERSSON

Sarajevos flygplats. Ett plan från Swissair har just taxat ut på startbanan, vänt om och påbörjat sin uppflygning. Om någon minut är det på väg bort uppe i skyn över de gröna bergen.

Det finns vägar ut och in till Sarajevo.

Den kanske mest berömda av dem ser ni här på bilden. Nödvägen över flygfältets landningsbana. Här sprang människor under kriget, ja det fanns till och med de som kröp över. Människor var ju tvungna att ta sig ut ur den belägrade staden, för att besöka sina anhöriga, sina kärlekar, sina barn.

Eller för att hämta krafter. För att kunna andas fritt och slippa kröka ryggen i skräck över att träffas av en kula från en krypskytt.

 

Jag vet inte om ni har sett ett krypskyttegevär. De finns i två fabrikat, ett ryskt och ett amerikanskt. Med de gevären kan man skjuta spikrakt två kilometer. Ingen vet hur många krypskyttar det fanns i omgivningarna runt Sarajevo under belägringen, men enligt en undersökning som gjordes 1995 hade dessa feghetens knektar skadat 1 030 personer och dödat 225, många av dem barn. De fanns naturligtvis också här runt flygplatsen. Och tillsammans med häftig granatbeskjutning försvårade angriparna för dem som ville ta sig ut ur Sarajevo.

En annan berömd väg är Dobrinja Butmir-tunneln, som löpte under flygplatsens landningsbana. 760 meter lång och 160 centimeter hög. Den kallades den icke-existerande-tunneln, och var förbjuden.

 

Det berättas att fotografer från de rika tidningarna i Västeuropa kunde erbjuda upp till 5 000 tyska mark bara för att få ta en bild av ingången. Dock fick USA:s ambassadör i Bosnien Hercegovina, Viktor Jacovic, använda tunneln då de serbiska trupperna inte tillät honom lämna staden med flyg. Tunneln var stadens livlina till resten av världen, och den person som kom ut på andra sidan möttes av en handtextad skylt: Paris 3 765 kilometer.

Paris!

Så kan man också hålla hoppet uppe. Avståndet till den franska huvudstaden är oförändrat. Förändringen nu är att flera flygbolag trafikerar Sarajevo. Flygplatsbyggnaden är supermodern och har allt man kan önska i fråga om taxfree och barer. Man kan flyga till Wien, till Ljubljana och flera andra destinationer. Planen är fulla av administratörer och hjälparbetare, diplomater och militärer. Det är dessa människor och deras organisationers pengar som delvis håller Sarajevo i gång.

 

Naturligtvis är det inte tillräckligt. Finns det någonting Sarajevo så innerligt väl skulle behöva så är det pengar. Mycket pengar. Men vem vågar investera i en sönderskjuten stad, i en region av Europa som darrar i väntan på nästa krig?

Anders Paulrud
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet