Aftonbladet
Dagens namn: Ellen, Lena
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Jevgenij Nikitin - en holländare i världsklass

Opera - Den flygande Holländaren, m.fl.

    När Lettiska Nationaloperan i helgen gästspelade vid årets operafestival i Dalhalla (fortsättning följer på lördag med Rigoletto från Savonlinna) hade man specialdesignat uppsättningen av Wagners Den flygande holländaren för det unika kalkbrottet i dalaskogarna. Den hade alltså premiär där och var inte överflyttad från Riga.

Och särskilt för inledningsscenen, där Holländarens och Dalands skepp söker samma nödhamn vid norska kusten, kan man knappast tänka sig bättre inramning än dessa skyhöga klippbranter, som stupar rakt ner i det sjögröna vattnet runt scenen. Tyvärr tog man inte chansen att låta Dalhalla spela med, vilket hade varit en underbar uppgift för en driftig ljussättare.

Regissören Andrejs Zagaris tycks i stället ha drabbats av handlings- och tankeförlamning, och det erbjöds mest tafatt gå- och ståteater. Ibland tändes en småfyndig bakgrundsprojektion, och man tänkte "Hurra, en idé!", men det var inte många gånger.

 

    Som kompensation fick man i alla fall uppleva den unge ryske basen Jevgenij Nikitin i titelrollen, och den långa, svåra monologen, som man ofta hör rytas och gläfsas fram, sjöng han helt igenom och det med enastående sonor och märgfull stämma. Nikitin är en holländare i absolut världsklass, och Ieva Kepa matchade honom alldeles utmärkt som Senta.

Tyvärr led även festivalopera nummer två, Donizettis Lucia di Lammermoor, av samma totala brist på regissörsidéer - i båda fallen handlade det mer om arrangemang än regi i någon vettig mening. Ingen risk att någon i publiken skulle svimma, när den behagfullt vansinniga Lucia i lika ofläckad särk som en svensk Lucia gick ner till scenkanten och skvätte vatten och kastade i ett par småstenar. Man saknade i det ögonblicket Folkopera-Lucias litet stillösa men i alla avseenden mer blodfulla framträdande. Sonora Vaice sjöng i alla fall med briljans och intensitet, och regissören Peteris Krilovs får ta på sig hela ansvaret för denna sedesamma vansinnesscen.

 

    Den vitryske tenoren Ivan Choupenitch, som kvällen innan hade sjungit en lätt skvalpig Erik, klarade bättre av den italienska lidelsen hos Donizetti. Stort beröm ska den fulltaliga och mycket välklingande kören ha för båda kvällarna, och den gynnades speciellt av Dalhalla-akustiken, som gav körklangen en rondör som man sällan upplever i ett vanligt operahus.

Malmö Musikteaters nye musikchef Gintaras Rinkevicius dirigerade bägge kvällarna en smula opersonligt men omsorgsfullt.

Lennart Bromander
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet