Aftonbladet
Dagens namn: Jon, Jonna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Gertrud som Marilyn-våp

    Titta lite på mig, vädjar Stina von Sydows Gertrud på Östgötateaterns svart-röda scen. Är jag vacker? Är jag ung? Har jag älskat?

Det är nog enda gången under föreställningen som Stina von Sydow använder sin egen röst. Då griper hon. I övrigt är repliken så barnsligt stackato att man undrar. Är det Marilyn Monroe som spökar här?

Regissören Margita Ahlin har placerat Hjalmar Söderbergs sekelskiftespjäs i expressionismen. Det må vara hänt. Men behöver den kvinnliga huvudrollen därför framstå som ett melodramatiskt, guldlockigt våp?

På papperet är Gertrud en sentida replik till Ibsens Nora - en mogen, erfaren kvinna, före detta operasångerska. Hon har levt med dramatikern Gabriel, som här spelas av Christian Zell och gift sig med Gustav, Mats Huddén, båda verserade herrar i 50-årsåldern. Nu står hon i begrepp att lämna maken för ett nytt, ungt konstnärsgeni. Hon vill ha "Skils-Mässa" som är det ödesmättade uttalet här.

Att männen sviker ingår så att säga i själva konceptet. Gertrud är inte bara en replik till, utan bygger i förbluffande grad på element hämtade ur Ett Dockhem och Hedda Gabler. Där är männen - Noras Helmer, Heddas Tesman och den vindränkte Eilert Lövborg notoriskt självupptagna.

De tre runt Gertrud är värre. Inte minst den unge Erland, Rikard Svensson har i grotesk grad anammat konstnärens rätt att utnyttja kvinnorna i sin omgivning.

Patriarkatet är ständigt aktuellt, ändå känns det lite genant att som här få sig ett manligt enfald skrivet på näsan. Tid har gått, avståndet till Ibsen är för stort för att dialogen riktigt ska fungera. Skådespeleriet stannar i det konventionella. Stora känslor har lagts över på dansen.

    I Kajsa Giertz regi sveper Stina von Sydow och Rikard Svensson drömlikt genom det svart-röda rummet. I dansen får de svala, veka rollgestalterna en annan kraft. När passionen tar slut berör de tre männen Gertrud i ett intrikat mönster tills hon bryter samman. Det är den här föreställningens sannaste och mest otäcka scen.

Tove Ellefsen Lysander
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet