ÅSIKT

Innanför kråsskjortan på Bach

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Glenn Gould.
Foto: AP
Glenn Gould.

Vad är det som gör Glenn Goulds tolkningar av Johann Sebastian Bachs Goldbergvariationer så genombra? Jag tror svaret är enkelt. Han knäpper upp kråsskjortan på Bach så att musiken väller fram. Han räds inte ens det vanvördiga. För Bachs musik är så tålig att den överlever vilken behandling som helst.

I en cd-box samlas nu de bästa ögonblicken av Goulds inspelningar av Goldbergvariationerna mellan åren 1955 och 1981. Det är en lustig kombination av torrhet, musikalisk konsensus, tjusiga löpningar - från otroligt långsamt till otroligt snabbt - smidighet, udda problemlösningar (se hans kråkfötter i noterna!) och en alldeles förtärande musikalitet. På något sätt ger han det självspelande pianot en mänsklig faktor.

Här är syftet inte den estetiska adrenalinkicken utan "det livslånga undret och renheten" (Gould). Och just därför är det möjligt att ge ut hans Bach-tolkningar igen och igen och igen.

Det gör inte saken mindre intressant att Glenn Gould var en kuf. 1964, 32 år gammal, polerar han myten om sig själv och lämnar för alltid konsertestraden. Flyttar in på hotell, dyker upp i bisarra teveprogram i en rad självuppfunna roller som dirigenten Karlheinz Klopweisser eller psykiatern Flemming eller hyrbilschauffören Theodor Slotz. Avslutar sedan med att testamentera hela sin jätteförmögenhet till ett djursjukhus.

Till Karajans storhetsvansinne, Bernsteins sexliv och Pavarottis skattefiffel kan man lägga Glenn Goulds frontalangrepp på konstmusikens dörrväktare, och egensinne. Han omgav sig ständigt med besynnerliga påhitt; den alltför låga pianostolen, primalstönet, baljan med varmt vatten som han doppade fingrarna i. Med benen i kors hängde han liksom under flygeln som en gibbonapa. Och vilken skum repertoar han valde; Sweelinck, Gibbons, Byrd, Glinka.

Vem var förresten denne Goldberg? Även han en udda figur, en tysk klaverspelare som levde mellan 1727 och 1756. J S Bach hade ambitionen att tygla unge herr Goldbergs utsvävande spelstil och gav honom därför en Aria mit 30 Veränderungen (Goldbergvariationerna).

Nu när musiken återigen snurrar på skivtallriken förstår jag att Gould och Goldberg gick för samme pianolärare.

Musik

Mikael Strömberg