ÅSIKT

Jesus finns i snabbköpet

TOVE ELLEFSEN LYSANDER om I kassan på Teater Brunnsgatan fyra

Elisabet Carlsson i "I kassan".
Foto: PETRA HELLBERG
Elisabet Carlsson i "I kassan".
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Hur skulle det se ut om kassörskan i närmaste Konsum eller Icabutik förvandlades till den korsfäste Jesus - och på arbetstid dessutom? Varken handlaren eller kunderna blir speciellt glada, kan jag tala om efter torsdagskvällens premiär på Marina Steinmos I kassan på Teater Brunnsgatan Fyra. Alla är vi anhängare av ordning och hygien. Sår och hål i sidan blodar ner, och ingen ska inbilla sig att de går att klassa som arbetsskada heller.

Vilken utmärkt idé att sätta upp Marina Steinmos gamla radiopjäs på scenen!

Hon blandar på ett suveränt sätt byråkratsvenskan med milt vansinne, pepprar med oväntade formuleringar och låter kassörskans förvandling till pelarhelgon ledsagas av kundernas gnäll, handlarens servila krypande och mammans dröm om att dottern Mona ska ha försvunnit någonstans i snabbköpets labyrinter.

Samtliga nio roller av en och samma skådespelerska. Elisabet (Grabben i graven bredvid) Carlsson tar med milt rytande chansen att få visa upp ett brett register. Hon lyckas ge de olika rollerna karaktär enbart genom att byta tonfall och kroppsspråk. Den stressade handlaren med sin akrobatiska serviceanda är en hit. Hans snobb till fru likaså. Två grälande gummor i snabbköp har en blixtsnabb komik. I kassan är sympatisk underhållning.

Samtidigt finns här en rädsla för pausen. Mellan varven får Elisabet Carlsson tända och släcka ljus och flytta sig mellan positioner utan att det ger riktig teatral utdelning. Debuterande regissören Anna Pettersson hade behövt vässa sina scenerier.

Teater

Tove Ellefsen Lysander