Aftonbladet
Dagens namn: Henrietta, Henrika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Det smäller inte

    Det är en märkligt rumphuggen historia Galeasen serverar sina trogna fans under rubriken Dynamit. I en suggestivt ljussatt scenografi som andas sumpmark och tung växtlighet möts två män och en kvinna i vad som blir ett kortmaraton i att berätta de mest osannolika historier om slumpens träffsäkerhet, historier vilkas funktion tycks vara att avleda uppmärksamheten från några verkliga trauman.

 

    Danilo Bejaranos Anton har som barn drabbats av en blixt som lika gärna kunde ha träffat kamraten. Lukas, Joel Lundgren, har sedan dess tagit ansvar för vännen. I deras liv finns även en kvinna som dog – dränkte sig? – utan att ha fått svar på vem av de två som älskade henne mest och som var beredd att offra vänskapen för kärleken till henne.

Nu stiger Frida Röhls lojt sensuella, men ändå onåbara Madeleine, in i spelet mellan de två och historien kan upprepas.

 

    Den unga engelska dramatikern Abi Moran är inte den som arbetar med övertydligheter. Berättelserna överlappar varandra, cirklar runt djupare konflikter liksom de tre på scenen cirklar runt sjön som är central i handlingen. Men lika lätt som det är att associera Frida Röhls Madeleine till raden av kattor på heta plåttak i litteraturen om den amerikanska södern, lika svårt är det att få grepp om relationen mellan de två männen. Regin har fokuserat på skådespeleri snarare än på att hitta ett sceniskt språk. Danilo Bejaranos extroverta Anton rör sig som vore han fortfarande elektrisk, medan Joel Lundgrens Lukas vakar svartsjukt över laptopen, alla fiktioners källa.

Naturalismen i spelet fångar inte de två männens gåta. Mer tid att vänta in varandra och mer scenisk fantasi hade behövts för att få Dynamit att detonera.

 

Tove Ellefsen Lysander
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet