ÅSIKT

Det bidde en kompromiss

MARGARETA NORLIN om Astrid Lindgren-juryns första val

1 av 2 | Foto: PRESSENS BILD
Nöstlinger.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Det går inte att komma undan. Astrid Lindgren-juryns första val av pristagare till vad som kallats "barnbokens nobelpris", känns helt utan djärvhet: Christine Nöstlinger och Maurice Sendak. Två barnboksskapare som hade sin storhetstid på 60- och 70-talen, och vars nuvarande produktion knappast når upp till samma nivå. Därtill ett val som andas kompromiss: en man och en kvinna, en författare och en bildkonstnär, en amerikan och en österrikiska.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne instiftades av regeringen, gissningsvis under inflytande av pågående valrörelse, och delas nu ut för första gången. Prissumman är avsevärd, det handlar om fem miljoner kronor. Priset kan gå till "författarskap, illustratörskap och läsfrämjande insatser i

Astrid Lindgrens anda", en märklig hybridformulering som låter ana att även barnvänliga organisationer i framtiden kan få utmärkelsen. Det är som om Nobelpriset i litteratur skulle kunna tilldelas inte bara en lysande författare utan också en organisation som gjort gott för åldersgruppen ifråga, typ PRO.

Christine Nöstlinger får priset för att hon är "en pålitlig ouppfostrare av Astrid Lindgrens kaliber" och Maurice Sendak kallas "den moderna bilderbokens portalgestalt". Sendak är tvivelsutan en skicklig bilderbokstecknare, inspirerad av Walt Disney. Till vildingarnas land som kom 1963 är en spännande och psykologiskt insiktsfull miniskräckis, men konstnärligt skulle jag gladeligt byta fyra Sendak mot en Gunna Grähs eller en Fam Ekman.

Christine Nöstlinger är i mina ögon mer självklar, och flera av hennes tidiga böcker har det där särskilda fantasilyftet som gör att de kan leva för evigt. Tomanernas liv och Burkpojken från 1975, och de två bistra böckerna om Christel i efterkrigstidens Wien. Men 80-talets serieböcker om Franz drar snarast mot det oförargliga och småputtriga. Just den typ av litteratur som den unga Nöstlinger opponerade sig mot.

Båda dessa barnboksskapare var en gång nyskapande och djärva - men i dag? Ett förvånansvärt nostalgiskt val.

Margareta Norlin