Aftonbladet
Dagens namn: Signe, Signhild
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Klaga månde Wesker

Wesker.   Wesker. Foto: SCANPIX

    Redan när diskussionen fördes i vintras kring Linus Tunströms uppsättning av Arnold Weskers Köket på Göteborgs stadsteater, höll man sig till praktiken. En regissör måste kunna tolka en pjäs, men samtidigt har naturligtvis en författare, som skapare av dramat, ett visst företräde.

Så värst mycket längre nådde heller inte den debatt i frågan som Dramatikerförbundet i går anordnade på Filmhuset. Arnold Wesker själv höll ett långt försvar för sin rätt att hålla regissören, denna andra klassens hantverkare, kort. Den bristfälliga kommunikationen mellan Wesker och såväl panel som publik berodde till stor del på konstnärssynen. Wesker ser sig som en romantisk visionär, trots att just detta slags konstnär sällan har försökt meddela sina uppenbarelser i det slags texter som ska produceras i den kollektiva konstart som stavas teater.

Några försök att komma överens om vad man egentligen menar med "text" respektive "tolkning" gjordes aldrig. "Shame on you, mr Wesker", utbrister i stället regissör Eva Molin, med anledning av hans strängt hierarkiska syn på teaterarbetet. Stig Larsson menade att alla problem vore lösta om man likt honom insåg att kvalitet är en objektiv kategori, medan Benny Fredriksson tog varje tillfälle i akt att meddela vad som hände på just hans teater.

Det praktiskt ofrånkomliga, för alla teaterarbetare lika, framhölls av Barbro Smeds respektive Ulla Kassius: teatern är en kreativ röra där varje försök till total kontroll måste uppges. Till detta kan tilläggas att varje steg från dramatikerns första replik över de olika sceniska lagren till publikens diskussioner är en räcka av just tolkningar.

Det gäller också den översättning som Tunström använde sig av i Göteborg: "Thou art translated, mr Wesker", för att nu parafrasera Peter Quinces utrop i En midsommarnattsdröm när han ser Bottom iförd ett åsnehuvud. Därmed inte sagt att förhållandet mellan en pjäsförfattare och en regissör behöver likna vare sig dansen runt guldkalven eller hantverkarnas fumliga omsorg om sitt spel.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet