ÅSIKT

Kroppen som blev Amazon

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Av de 29 bilvrak jag ägt (Peugeot 404, Neckar Jagst, Fiat 100, Opel Rekord, Borgward Isabella, Volkswagen, DKW Junior, Renault 4 och 16, Ford Granada, Volvo 140 och 245, Opel Kadett...) är det bara amazonerna jag saknar riktigt mycket.

De vackra amazonerna.

Den första köpte jag osedd av Sven Melander, som ärvt den eftersin pappa. En tusenlapp. Röd, obetydligt rostig, gick som ett spjut tills den dog.

Den andra var en kombi, en badrumsgrön skrothög som pålurades mig av en sedlighetspolis i en närförort. Sedan jag förlorat tusentals kronor på hopplösa reparationer sålde jag den vidare till ett par som gjort samma sak - men som fortsätter. De älskar bilen.

Den är vacker som en vas av Stig Lindberg, Amazonen. Svensk 50-talsform, tillverkad mellan 1956 och 1970 i totalt 667 332 exemplar. En skönhet, till och med som kantstött.

Det är så vi möter Amazonen ABC 603 (en 66:a) i Staffan Ekegrens "romandokumentär" Amazonliv (Nya Doxa): som ett vrak i ett dike. Ekegren har sökt upp alla 19 ägare som fått berätta om sitt liv med bilen. Bilder av vardagslycka och stolthet i orter som Laxå, Töreboda och Vintrosa. Familjer som finåkt, ungar som raggat, bilhandlare som bråkat... och hela tiden den där förbannade sidorutan som alltid hasar ner i dörren.

Jan E Wilsgaard, före detta chefsdesigner på Volvo och den som ritade Amazon, berättar om ett designerliv långt före marknadsundersökningar och vindtunnlar. Han anställdes av Volvo när han var 20-årig skulptörelev. Tre år senare skulpterade han amazonen - på nätterna, på eget bevåg, utsliten och med blödande näsa.

Inspirerad av en nakenbalett och med Sophia Loren i tankarna försökte han göra en kropp, en kvinna. "Inte för att jag tänkte på det då", skriver Wilsgaard, "men mänskor säger om amazonen att frampå är rena Venusberget, med två lår intill avkapade".

Det gick bra. Amazonen blev en succé både hemma och utomlands och är höjdpunkten i svensk bilindustri (medan den ännu var svensk).

Läs boken, besök utställningen med samma namn på Arbetets museum i Norrköping till och med den 16 november (sedan i Kumla).

Och köp bilen. Skaffa en Amazon för snart är den slut.

Håkan Jaensson