Aftonbladet
Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Radio- ljud i maj- natten

CLAES WAHLIN om Vita nätter i Radioteatern

    Årets upplaga av Radioteaterns Vita nätter sätter texten och talet i andra hand. Vad som annars brukar hänföras till ljudeffekternas värld spelar många gånger huvudrollen i de föreställningar som under maj månad avlöser varandra.

Peder Bjurmans Isens fasor (4 maj), om en katastrofal nordpolsexpedition i början av 1870-talet, har av Carina Reich och Bogdan Szyber iscensatts - eller snarare ljudsatts - med Stina Nordenstams musik till ett drama där dagboksfragmenten bokstavligen knakar under ismassorna för att till slut frysa inne.

Den tyska ljudkonstnären Christina Kubischs tre korta ljudinstallationer upphäver gränsen mellan mänskligt tal och andra ljud. Bingo Venezia (18 maj) spelar upp Venedig och Stockholm, där lottförsäljarens enträgna begäran tycks lika mekanisk som trafikljusens klickande. Också i hennes andra stycke (Tedags 25 maj, Högt och lågt 31 maj) leks allvarligt med gränsen mellan naturliga och onaturliga ljud.

Fredrik Nybergs och Isak Eldhs Hylle mot stoff (25 maj) låter sig väl knappast förklaras, men om man översätter titeln till form och innehåll anas förutsättningarna för de metamorfoser som dialektiskt sker mellan text, ljud och musik.

 

    Nära dessa ljudliga fenomen ligger också nyproduktionen av Dylan Thomas lyriskt förtätade drama Under Milkwood (17 maj), som i Eva C Johanssons suggestiva översättning och Johan Petris regi blivit ett slags lekfull dödsmässa: röster under jorden, i stället för röster på jorden. För säkerhets skull repriseras Staffan Aspelins iscensättning av pjäsen från 1957, Under mjölkhagen (3 maj) och den 3 respektive 10 maj presenterar Magnus Jacobsson Dylan Thomas i Foajé.

Repriser blir det av de dramatiseringar kring Willy Kyrklund som gjordes 2001: Bilderna vandrar igenom oss som vågor genom vatten (10 maj), Mästaren Ma (24 maj) och Solange (31 maj). Kyrklunds verbala fokusering finns också hos Katarina Frostenson, som i Soliloque (18 maj) läser eget till Hans Ottes stycke Stundebuch framfört av pianisten Kristine Scholz, en uppläsning som i varje fall till sitt innehåll kan kontrasteras mot Friedrich Nietzsches Så talade Zarathustra (11 maj), som med Rolf Skoglunds röst och Sten Sandells musik blir ännu en byggsten i Radioteaterns filosofiska rum.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet