Aftonbladet
Dagens namn: Ellen, Lena
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Välj! Bevara eller våga

    Saken är ju den att även om det under decennierna har tillkommit ny publik, så är uppenbarligen rekryteringsgrunden (socialt, ekonomiskt) densamma. Att gapet mellan de två statistiska pucklarna är oförändrat över tid borde resultera i en institutionell självkritik: är det så att det finns en potentiell publik som man av olika skäl aldrig lyckats nå? Vad hände med de 25-åringar som inte kom tillbaka, ens när de fyllt 55?

Repertoarexemplen i Halls och Johanssons genmäle nämner förvisso en rad goda regissörer (som dock inte alltid har lyckats), men de publikdragarexempel som anförs (Aida, Trollflöjten, Don Giovanni, Rigoletto), är ju det slags populära operor som alltid lockar (samma) publik. Jag applåderar de senaste årens engagemang av externa, teatererfarna regissörer, men Operans problem har ju inte en enda lösning. Musikaliskt är det ojämnt (annars sålde även hörplatserna) och de fåtaliga nyproduktionerna gör att varje konstnärlig tveksamhet drabbar hårt.

    Möjligen finns det en intern spricka i huset, två motstridiga uppfattningar om repertoar och dess framförande som inte låter sig förenas. Här måste man i så fall välja: Bevara vad som finns (verktrogna uppsättningar, den gamla vanliga publiken) eller våga annat. Kanske är det så att vad som nu möter publik och kritik helt enkelt är ett slags kompromisser.

    Argumenten för ett nytt operahus börjar nu bli så pass många och skiftande att endast ett land där operakonsten står långt ner på den politiska agendan kan slå dövörat till.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet