ÅSIKT

Staden tillbaka - utan våld

LENA SOHL om konst som gör motstånd

1 av 3
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

När finansborgarrådet Annika Billström kommenterade skadegörelsen och Reclaim the City-festen på Stureplan första maj sade hon att ungdomarna ville "visa att de gillar sin stad". Men de ville visa motsatsen - de gillar inte en stad, som är skapad av andra, för andra. Staden privatiseras, kommersialiseras, gettofieras.

Motståndet och aktivismen syns också i konsten. Gatukonsten flyttar in på gallerier och museum (graffiti visas på Bildmuseet i Umeå, gatukonstens affischer, klistermärken och schab-loner flyttas in på Kulturhuset i Stockholm i höst). Samtidigt skapar flera konstnärsgrupper motståndsfickor i den offentliga miljön. Guilty Guilty gör egna löpsedlar, genom att klippa sönder och pussla ihop Aftonbladets och Expressens originallöpsedlar och sätter upp dem på stan. Återanvändningen skapar osäkerhet - är det sant eller påhittat?

Under EU-toppmötet i Göteborg sände New Beginings piratradio och de har gjort radioinbrytningar med sin bärbara sändare i rusningstrafikens bilköer och i 7-Elevenbutiker (där Radio Citys musik spelas både inne och ute). Nu ska New Beginings placera ut en radiomast, sex meter hög med FM-sändare och mikrofon, på en offentlig plats för att människor själva ska kunna sända radio: do-it-your-self. När Stockholms stad bytte parkbänkar med ryggstöd mot ryggstödslösa, s-formade placerade New Beginings ut egna, liggvänliga bänkar.

High Heel Sisters har gjort aktioner vid fem tunnelbanestationer längs röda linjen i Stockholm. I 15 minuter stod de tysta och stilla på sina höga klackar. De undersöker om kvinnor kan röra sig fritt i staden: vilka är staden till för? Och vilka är konsten till för?

De vardagliga avbrotten ifrågasätter om det verkligen är det här vi vill ha: vilka bestämmer över det offentliga rummet? Hur vill vi att staden ska se ut? Hur kan vi förändra? Det kommersiella bruset tränger sig på, överallt, hela tiden. Aldrig kommer vi undan. Störningen i vardagen är en gemensam konstnärlig strategi för att skapa en reaktion: vad är det som händer? Och varför? För alla handlar det om makt. Som High Heel Sisters uttrycker det: "Att ha eller inte ha tillgång till de privilegier som bestämmer vår position i samhället. Våra möjligheter att agera och interagera i det system som sätter gränsen för den möjliga förändring som vi önskar."

Det är ett motstånd mot ett samhälle där de som inte kan höras eller betala för sig trängs undan. Ett sätt att ta tillbaka staden, utan våld.

Lena Sohl