ÅSIKT

...och sitter på marken

KULTUR

Det är Pinocchio - men inte som vi är vana att se honom: museibesökare på strandsluttningen utanför Tate Modern i London välkomnas av Blockhead, en kolossal, 25 meter hög uppblåsbar docka som föreställer Disneys tecknade figur sittande på en trave böcker.

Blockhead är en Pinocchio som gått över till Den Mörka Sidan. Han är svart från topp till tå och har en gigantisk ögonlös fyrkant till huvud, och hans hotfulla rörledningsnäsa verkar sikta in sig på flodtrafiken. Han är också ihålig: en öppning mellan figurens ben leder in till en inre kammare, där godissugna souvenirjägare kan köpa äckliga svarta polkagrisklubbor från en godisautomat.

Blockhead är ett verk av Los Angelesbon Paul McCarthy, en performancekonstnär, videokonstnär och skulptör vars anseende i dagens konstvärld tornar upp sig precis lika högt som hans gigantiska skapelse. McCarthys performances på 1970-talet, indränkta i ketchup, olivolja, senap och choklad, var komiska och oroväckande på samma gång, och behandlade allvarliga ämnen - girighet och överkonsumtion, sociala tabun kring kroppsliga processer, eller det våld som kan ligga under ytan i kärnfamiljens relationer.

Blockhead har uppenbara kopplingar till dessa frågor: Det är ett blockbusterspektakel som inte sticker under stol med sin befallande karaktär. Verket ger en klar antydan om att kommersiell underhållning och tvångsvälde har saker gemensamt. Att konfrontera Blockhead, låter McCarthy förstå, är som att stå vid foten av en mäktig klippa.

Men detta är ett fängslande arbete som verkar på flera nivåer: inte bara en groteskt stor tecknad figur eller ett säljstånd med storhetsvansinne, utan ett arkitektoniskt projekt byggt på många människors samarbete, en prestation på ingenjörskonstens område och en kontinuerligt fungerande maskin. McCarthy är också mån om att framhålla verkets kopplingar till modern skulptur och framför allt till New York-minimalisterna Donald Judds och Tony Smiths arbeten. Blockheads enorma huvud är i själva verket ett citat från Smiths berömda skulptur Die från 1962 - en obeveklig, 180 centimeter hög stålkub. Och inne på Tate Modern visas en utställning med förberedande skisser till Blockhead som backar upp dess anspråk på att vara traditionell skulptur och erbjuder en njutbar upplevelse för dem som tycker om skulptörers teckningar. Dessa teckningar avslöjar McCarthys enastående skicklighet som tecknare och stora känslighet som skulptör.

Konst

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Rachel Withers