Aftonbladet
Dagens namn: Henrietta, Henrika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Klaustrofobiskt tillstånd där inga öppningar finns

    Det är inte mycket som är vad det ser ut att vara i ungraren Péter Nádas noveller, skrivna åren 1962-1975. Han står själv för urvalet.

I debutnovellen Bibel från 1962 förs vi via barnets perspektiv rakt in i den kommunistiska nomenklaturan. Som den samtidigt är synonym med en tidigare överklass så blir ideologin bara läpparnas bekännelse. Det gamla underklassföraktet finns kvar och en barnflicka misstänks för stöld. I Lammet från 1966 är det aggressiva fördomar från förr som smyger fram under vuxenvärldens välpolerade yta, och fortlever i naknare form hos barnen. Även i Lögnare, bedragare från 1974 är berättarperspektivet barnets. Här döljs en uppenbar lögn under artiga leenden eftersom ett avslöjande skulle kräva åtgärder,vilket i sin tur betyder en katastrofal prestigeförlust.

 

    Alla bokens noveller är skrivna under kommunisttiden och ibland blir uppgörelsen med hyckleri och offentlig lögn tydligare än annars. Men åtminstone inför vissa texter anar jag ett dubbelspråk som det kan vara svårt att ta till sig och förstå den verkliga innebörden av. Det gäller inte minst titelnovellen som på ett egendomligt vis tycks sluten i sig själv, i ett klaustrofobiskt tillstånd där inga öppningar finns.

Minotauros är en bok som kräver sin man (som det heter) - men bitvis också kväver sin läsare. På en långsamt, ibland tyvärr långrandigt, framvällande prosa arbetar Nádas sig fram till väsentligheter: kvardröjande anti-semitism, fascistiska attityder, irrationella våldshandlingar, hycklande anpasslighet inför maktens administratörer.

 

    Hos Nádas finns, inte minst i de senare novellerna, en skruvad litteraritet som bitvis blir mig väl svårsmält. Men visst är det väsentliga saker han har att berätta.

Gunder Andersson

Noveller

Péter Nádas

MINOTAUROS

Översättning Ervin Rosenberg

Bonniers

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet