ÅSIKT

Galen mördare, enbent Sherlock

Gunder Andersson läser Åke Smedbergs nya

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Ibland kan man få intrycket att dagens svenska deckarförfattare tävlar med varann när det gäller rysansvärda sätt att ta folk av daga. Det ska krossas ansikten, klyvas huvuden, gärna efter att ha brutit av armar och ben först. Det är så man börjar längta efter ett gammalt hederligt giftmord.

Trenden återfinns också i Åke Smedbergs nya bok Den mörka floden. Den börjar med ett bestialiskt dubbelmord i en ensligt liggande norrlandskåk, och även om polisen rätt snabbt snor in en misstänkt så trevar man i mörkret.

Frågan är egentligen varför. Utredarna Magnusson och Larsson får till slut något av konstaplarna Kling och Klang över sig.

Hjälterollen överlåts istället till en återkommande storhet i deckargenren: den oberoende spanaren. Han föddes med Sherlock Holmes, som senare fick kolleger i miss Marple, Philip Marlowe, paret Hillman och andra - även om vissa agerade å yrkets vägnar. Småkorkade och fantasilösa poliser har det funnits hela vägen.

Här är den oberoende spanaren en före detta rövare med benprotes som efter "cellforskningen" skolat om sig till journalist. Som sådan är han van att gräva i källor och få folk att prata. Följaktligen lyckas han snabbt hitta samband som polisen i sin närsynthet missat.

Smedbergs roman skiljer sig alltså en del från den dominerande polisromanen. I ett annat avseende ligger han i en mittfåra: det blir allt vanligare med borderlinefall och sinnessjuka personer i svenska deckare. Om detta skulle vara symptom på tillståndet i riket ligger vi illa till.

Med rätt välkända ingredienser bygger Smedberg ändå en roman som är spännande så det förslår. Det vilar en klaustrofobisk stämning över berättelsen, som miljömässigt pendlar mellan småstad och avfolkningsbygd, polishus och schabbiga kvartar. Karaktärerna är pregnant utformade, med språket som en bärande del av personteckningen. Det verbala våldet är ett framträdande drag när samhällets olycksbarn kommer till tals, och smockan hänger minsann inte bara i luften.

Men det norrländska landskapet gjorde Smedberg mera av i sin förra roman.

Kriminalroman

Gunder Andersson