ÅSIKT

Varje människa en konstnär

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
John Øivind Eggesbø: "michael".
John Øivind Eggesbø: "michael".

Att se konst brukar vara att kunna välja. Tre sekunder framför en målning eller sju timmar förhäxad av en videoinstallation - eller, mindre traditionellt, tre sekunder i utkanten av det interaktiva eller en timmes medskapande. På den nyligen avslutade biennalen i Göteborg byggde en ganska stor del av den utställda konsten på publikens vilja att vara med. I samma stad påbörjas i helg-en en tio dagar lång fest där avståndet mellan konstnär och publik förväntas krympa till ett minimum. Nordicliveart.org drar i gång med performances, video, nät- och ljudkonst med hundratalet konstnärer - från Norden men även från andra delar av Europa - och övriga inbjudna. Konsthallen och Konstmuseet är de viktigaste platserna och arrangemanget har vuxit en hel del sedan förra gången då Göteborg exploderade en enda fet performancehelg 2000.

Visst kan man ha förväntningar på en utställning som utlovar så många möten. Initiativtagarna Stefan Karlsson och Roger Sarjanen har länge arbetat med att tänja ett konstbegrepp vars gränser blir alltmer diffusa. Den konst som skymtar förbi blir ett mellanting av det trist interna och det konstsociologiskt mogna. Det levande i "liveart" är inte bara levande performance, utan nätkonstworkshop och nätverksskapande. Lösenorden är process, statement, nät. Vi befinner oss på en plats där Joseph Beuys möter en stylad vit oskuldsfull dator: där varje människa är en konstnär och där den konst vi skapar är både digital och analog.

Konst

Ulrika Stahre