ÅSIKT

Vad har biotekniken här att göra?

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Fursten Gesualdo av Venosa mördade sin hustru och dennes älskare och ägnade sedan resten av sitt liv åt att skriva himmelskt sköna madrigaler. Det fascinerar ännu efter fyrahundra år. I våras uruppfördes en fin liten opera om Gesualdo av Bo Holten på Den Anden Opera i Köpenhamn och nu är det dags för nästa. Det vill säga, en opera är det inte riktigt, som man mer eller mindre kollektivt kommit fram till på Pusterviksteatern i Göteborg, men musiken står i högsta grad i centrum.

Julio Cortazars novell Klonen handlar om en madrigalensemble, som ägnar sig så till den grad åt Gesualdo att hans livs stora passionsdrama också utspelar sig inom gruppen. Cortazar har också prövat att utforma novellen efter strikt musikalisk modell enligt de skilda kontrapunktiska mönstren i Bachs Musikalisches Opfer. Kärleksaffärerna inom madrigalgruppen flätar ihop sig på samma sätt som de åttastämmiga komplikationerna i Bachs musik.

Nya Utomjordiska har kommit på den naturliga idén att försöka gestalta denna sofistikerade idé sceniskt, så att en åttahövdad instrumentalgrupp spelar Bachs musik, medan åtta sångare dels i talad dialog, dels genom att sjunga Gesualdos musik gestaltar historien i Cortazars novell. Det fungerar bra. Det är lättare att hålla isär de åtta madrigalsångarna på scenen än i novellen, och Bachs och Gesualdos på så skilda sätt fantastiska musik skapar täthet åt den sceniska dramatiken. Andreas Edlund har arrangerat Bachs i original icke instrumenterade musik för en blandning av barocka och moderna instrument, och Bach tål alldeles förträffligt att spelas också på dragspel och saxofon. Medan musikerna spelar ägnar sig sångarna åt koreograferad verksamhet, till exempel slingrande i promiskuös slow motion, och det är inte alltid så övertygande.

Övertygande är heller inte verktitelns klon-tema, men det är Cortazars eget fel. Förutom den utstuderade musikaliskt-litterära konstruktionen har han också försökt föra in den modernaste bioteknikens landvinningar men det blir bara sökt och skruvat. Det kunde Nya Utomjordiska lämnat åt sidan, föreställningen är tillräckligt fängslande ändå.

Musikteater

Lennart Bromander