Aftonbladet
Dagens namn: Jon, Jonna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Fångar det förbjudna

  "Fleurette".

   Det svåraste, det mest förbjudna, det som det nästan inte finns ord för - kan man göra dokumentärfilm av det? I vems intresse ska man i närbild filma ansiktet på en människa som kämpar med sina minnen av incest, eller en mor som med nervösa ryckningar kring munnen försöker undkomma sonens envisa frågor om varför hon valt att mörkerlägga (skamfyllda) delar av sitt liv? Varför ska man tränga in med kameran till de sista flämtande andetagen på ett hem för dementa, följa det långsamma festandet på tårta i dagrummet när personalen ställt till med karneval - undrande, allvarliga, livsmärkta ansikten utstyrda i tokiga hattar.

 

    På Tempo dokumentärfilmsfestival i Stockholm kunde man i år se några filmer som verkligen väckte de här frågorna. Margreth Olins In the house of Angels skildrar sjukdom, förfall och död på ett ålderdomshem i Norge. Intimt. Men så bejakande och vackert att alla invändningar faller. I amerikanen Andrew Jareckis Capturing the Friedmans blir den populäre läraren och trebarnsfadern Arnold en dag arresterad för innehav av barnpornografiska tidningar. Snart anklagas också den 19-årige sonen för medhjälp till sexuella övergrepp på en hel hop tioåriga pojkar som gått på datakurs i husets källare. Den galopperande katastrofen kan följas på riktigt nära håll genom de många familjefilmer, foton och till och med videoinspelningar av grälen och skämten hemma under den långa rättsliga processen, ett märkligt och avslöjande material som bevarats av en av sönerna. Filmen igenom hålls skuldfrågan öppen. Vad är sant och inte? Är de utsatta för grannarnas hysteri? Mamman, en liten sammanbiten kvinna, hävdar hela tiden att hon ingenting vet. Det tar ett tag innan man smälter en sån film, men detta att filmaren respekterar familjens "lögner" och inte strävar efter att fastställa den egentliga "sanningen", bevarar på något vis deras mänskliga värdighet, till och med faderns (som senare tar livet av sig i fängelset).

 

    En sådan känslighet har också Sérgio Tréfauts porträtt av sin åldrade mamma, Fleurette, även om det finns en hel del aggressivitet hos sonen, för hennes livsval och förkrosselse. Varför lät du dig bli så beroende av män? frågar han förebrående. Varför är du inte mer aktiv farmor? Trots, eller kanske tack vare, hennes bortvända mummel, som tvingar honom, och publiken, att söka svaren själva, stannar Fleurette, hennes ryckningar och livsgåta kvar.

Pia Bergström
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet