ÅSIKT

Grått – och glödande

BARBRO WESTLING om dans- föreställningen Brus

Teckningar: GUNNA GRÄHS
Teckningar: GUNNA GRÄHS
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Som i en stark utåtriktad kraft sveps dansarna runt. Varv efter varv, framlänges och baklänges, ett dygn, ett år, ett liv.

Några enstaka väggar att hålla fast vid, speja över eller trixa runt och det kan ta slut just som det pågår.

Föreställningen Brus, med en Sverigepremiär och två urpremiärer, inleds med ett för Cullbergbaletten ovanligt allmänlyriskt och bildligt anslag. Konstnärlige ledaren Johan Inger sätter den bråkiga livskoreografin mot den stillastående gestalten. Någon som står med pannan mot väggen och en dörr som plötsligt slås upp mot det genombrännande ljuset.

Där Pneuma tämligen försiktigt påminner om din stund på jorden är det desto mer fullt ös när belgiske koreografen Stijn Celis tar över scenen.

De sex kvinnliga dansarna i Sore Core är fenomenalt laddade som barocka skapelser i långt hängande hår och blankt, draperat eller snörat svart när de går till tung attack. Det var länge sedan dessa kvinnor lämnade den fredade vita Svansjön.

Kanske har de själva dräpt svanarna vilkas stora lealösa kroppar de nu tvingas släpa runt på likt fotbojor i det flimrande stroboskopljuset.

Man skulle kunna tala om en groteskt samtida kvinnobild med dessa nyfödda råa hårdrockshjältar som häftigt tar plats och samtidigt frenetiskt skiftar skal mellan traditionellt poserande och utspelande kvinna och något betydligt mera okänt och obehagligt djurlikt.

Koreografin är helt enkelt utan motstycke, aggressivt fullmatad och bitande parodisk, och Johan Ingers avslutande Within Now framstår nog blekare än den borde.

Ett par kostymerade i grått dansar i fokus, samma ritual. Hon hjälper honom upp, för att sedan sabotera hans upphöjdhet med oväntad smäll och snärtande reptrick från kulissen.

Snart byter dock paret plats med de orangerött klädda dansare som rört sig i en egen och ledigare koreografi. Det är ett tydligt och vackert skifte. Kanske rentav en bild för förändring.

Vad månde hända på Cullbergbalettens nästa premiär?

Dans

Barbro Westling