Aftonbladet
Dagens namn: Jon, Jonna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

En politisk kram av Brecht

Nicholas Olsson och Sven Wollter i   Nicholas Olsson och Sven Wollter i "Herr Puntila och hans dräng Matti". Foto: ULF B JANSSON

 På Norrbottensteatern spelar man Brechts Herr Puntila och hans dräng Matti som handlade alltihopa om att kritisera klassamhället. Sven Wollter gör en Puntila med små medel, glider nästan omärkligt från den berusade kommunisten till den hårdföre kapitalisten, allt medan de farsartade turerna invaggar publiken i en stor, trygg famn.

Här vilar inga farligheter, knappast ens några ledsamheter, när de politiska appellerna ges samma lätta accent som det komiska. Nog för att Brecht kallade stycket ett folkspel, men han ville ju att teatern också skulle lära något. Hans ideologiska ställningstaganden blandas ofta ihop med teater-estetiken, som vore hans politiska teater bara det: politik.

 

    I Herr Puntila och hans dräng Matti prövas oupphörligen roller. Puntila själv, som byter person i proportion till alkoholintag, sekunderas av Mattis anpassning. Här finns spel-i-spelet, som scenen i bastun där Puntilas dotter Eva ( Gloria Tapia) låtsas synda med Matti för att skrämma bort den tilltänkta mågen, eller slutets stora examen, där Matti genom rollspel söker övertyga Eva att hon aldrig kan byta klass.

Vi kan alla, menar Brecht, ifrågasätta våra roller, stiga ut ur det manus som historien och samhället har skrivit åt oss. Det komiska måste skuggas av en uppford-ran riktad mot publiken för att folkspelet skall nå längre än folklustspelet.

 

    Som komedi är Norrbottensteaterns uppsättning nog så underhållande. Vid sidan av Wollter, som ju liksom inte kan annat än dominera scenen, sätter till exempel Sara Arnia vackra avtryck som Lagårdspiga och Prostinna. Likaså Malena Hallerdt, vars husa Fina oroligt följer sin älskade Mattis påhitt. Nicholas Olsson, som gör Matti, är annars kanske den ende som försöker stiga ut ur folklustspelet och antyda en större pjäs bakom alla leenden och omfamningar av den publik som Brecht så gärna ville lära något den inte redan visste.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet