Aftonbladet
Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Det är bara okynnes- resorna vi vill åt

    Kollektivtrafik kan härledas ur ordet kollekt, en verksamhet som går ut på att kyrkvaktmästaren medelst en lång stång, så kallad kyrkstöt, väcker de sovande och i en håv insamlar nödvändiga medel.

Är detta förfaringssätt verkligen realistiskt när det gäller trafik?

Knappast. Från början var tanken att utrusta huvudstadens lapplisor med håvar och stänger, så kallade trafikstötar, för att väcka de sovande och samla in pengar.

Vem är det som sover?

Allmänheten. Ska miljön räddas behövs det en väckelse. Folk far omkring hur som helst i sina bilar. En del har dessutom alldeles för stora bilar.

Men det blir inga håvar?

Nej, det skulle bli opraktiskt därför att håvarna i så fall måste göras enormt stora.

Så nu blir det trängselavgifter i stället?

Det heter miljöavgifter. Med dessa kommer nya och stora satsningar på kollektivtrafiken att kunna genomföras.

Hur mycket kommer man att satsa?

Storstockholms Lokaltrafik, SL, utlovar genomgripande åtgärder som för första gången ska bringa en smula reda i den trängsel som uppstår överallt där folk samlas.

Betyder det neddragningar?

Absolut inte.

Men SL aviserar ju neddragningar?

Det där är semantiska spetsfundigheter. Det gäller nu att fånga kollektivtrafikens undertext.

Vad betyder undertext?

Det betyder det som verkligen sägs under det som sägs. Utan miljöavgifter skulle man ha fått spara det dubbla. Nu kan man satsa.

Vad kommer man att satsa på?

Slimmad organisation för att åstadkomma utglesning av kundmassan och andra särintressen. Problemet är att folk åker omkring på rent okynne. Det innebär slöseri med energi. Även om man lyckas hindra dem från att ta bilen in till city så finns det vissa förslagna typer som med buss och t-bana ändå lyckas tränga in i stadskärnan.

Det gäller alltså att hindra folk från att förflytta sig?

Inte alls. Det är bara okynnesresorna man vill åt. Till att börja med lägger man ned Lidingö- och Nockebybanorna. Det finns också en del skarpa förslag att placera tunga föremål på t-banespåren för att göra satsningen mer effektiv.

Några urspårade tåg skulle göra susen?

Säkert, men facket gillar det inte med tanke på riskerna för t-baneförarna.

Varför vill man hindra okynnesresor?

Tongivande miljöpartister anser att folk helst ska stanna på den plats där de befinner sig. Därmed kommer lokalsamhällen att blomstra. Dessutom kan folk cykla.

Men det är ju också energislukande. Om folk cyklar måste de äta mer. Innebär inte det risk för överexploatering av jordbruksmark och genmanipulerade grödor?

Inte alls. Det finns betydande jordbruksöverskott i världen. Ifall man matar en cyk-list med bönor kan man dessutom tillgodogöra sig en hel del energigaser från vederbörandes ämnesomsättning.

Utsläpp alltså?

Ja, i nuläget.

Hur går det i så fall med ozonhålet? I morse var det mycket större.

Det gäller att samla in gaserna i en liten burk kopplad till varje cykel. Tekniken finns redan. Därmed kan vi få energi för att driva kraftverk som skapar grön el.

Nästa år blir det en neddragning på 300 miljoner och följande år 598 och 843 miljoner. Räcker den satsningen?

Troligen inte. Möjligen får man komplettera med att gräva hål i gatorna också och släppa luften ur en del bildäck. Sen blir det folkomröstning.

När kommer den?

Förhandlingar pågår. Så mycket är klart, att den kommer före nästa millennieskifte.

Doktor Gormander
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet