ÅSIKT

Hur mår de på radion?

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Nej, vi har inget emot att public service-företaget Sveriges Radio förnyar sig lite ibland eller att radiobossen Peter Örn drar in personalen i det jobbet. Men mycket mumbo-jumbo blir det och en del av de framtidsdrömmar som redovisas, nu i rapporten från utredningsgruppen Tablå, ger oss kalla kårar: inte bara för de halvkokta försöken att skapa kommersiellt målgruppsfjäsk (med mycket "värme") och inte för de nervösa försöken att definiera människorna i publiken (de kallas "segment") - utan mest för att denna rapport, precis som de tidigare, stinker av dåligt självförtroende och bristande respekt för public sevice-uppdraget.

Marielouise Samuelsson, som vet mycket om radion, ställde en bra fråga i sin krönika i Dagens Nyheter i onsdags: "Varför inte ta det radikala steget fullt ut och döpa om public service till public feelgood?"