ÅSIKT

Skeletten sjunger

CAMILLA HAMMARSTRÖM går in i Tilda Lovells sublima världar

1 av 2
I T ilda Lovells animerade videoproduktion "Körprojektet" brister figurerna ut i sång.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

En blandning mellan Sagotunneln, Marcel Duchamp och Staffan Westerberg "så kan man beskrivaTilda Lovells arbeten som just nu visas på Galleri Lars Bohman. Det är som att vandra in i ett avancerat barns tankevärld, jag måste sätta mig på huk för att få syn på alla nyanser. Och de förefaller vara oändliga, hela tiden gör man nya upptäckter i de myllrande installationerna.

Det första som möter en är en kvinnogestalt nerbäddad i vita sängkläder. Hon är omsvärmad av ett helt gäng små varelser. En groda står på hennes mage och spelar fiol. På nattduksbordet ett litet troll som outhärdligt långsamt vevar fram en melodi ur sin speldosa. Störtade fjärilar och insekter har landat i hår och lakan. Tankarna går till filmen När lammen tystnar där mördaren stoppade puppor i offrens munnar. Men den trolska stämningen för också med sig en fläkt av barndomens lyckliga självverksamhet. Djuren är i lika hög grad lekkamrater och beskyddare som ett uttryck för dödens inträde. Kanske är kvinnan i själva verket en återuppstånden Ofelia som ligger och vilar i sitt ljusa sovrum.

Nästa rum är sparsamt belyst. Med hjälp av ljus som kastas genom tunn plastfolie och kulor och kupoler av glas skapar Lovell ett subtilt skuggspel. I bakgrunden slår en glasstav an toner i kristallglas. På golvet ger en fläkt liv åt änglaspel, spensliga träd och en figur med en vit fana. Allt rör sig och är levande, som koraller och sjögräs på en havsbotten, och återkastas i spelet av skuggor på väggarna. Här reser sig håren obönhörligt på mina armar.

Mest plojigt, men ändå o-emotståndligt är Körprojektet, en animerad videoproduktion om en kör med något udda deltagare. Figurerna som är gjorda av djurskelett, päls, hår, fjädrar och dockkläder framför sorglustigt förvrängda sånger. En fågelcowboy drar något som efter en stund visar sig vara en Elvis-låt. Jättegapet hos en marulkskäke sjunger ut i en skev variant av Jussi Björlings Till havs. Framför projektionen kan man beskåda dessa stjärnor i original, och idolporträtt kan köpas i galleriets kassa.

Tilda Lovell lyckas smälta samman en mängd erfarenheter i sina iscensättningar. I hennes laboratorium tycks ingen ängslan råda över det konstnärliga utfallet, grus och guld samsas i degeln. Lustprincipen är vägledande i impulsernas demokrati, ingenting är för löjligt eller allvarligt för att inlemmas i den konstnärliga processen. Med mod och omsorg skapas sublima världar.

T o m 19 juni

Konst

Camilla Hammarström