Aftonbladet
Dagens namn: Henrietta, Henrika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

HUNGRIGA, HÅLÖGDA OCH HÄNGIGA HALTAR DE OMKRING

Strindbergs   Strindbergs "Pelikanen" spelas på Galeasen. Foto: MARKUS GÅRDER

    Hungriga, hålögda och hängiga är en mild beskrivning av hur personerna i Strindbergs Pelikanen haltar kring på Teater Galeasen. Förvisso upptäckte redan Max Reinhardt pjäsens expressionistiska kvaliteter några år efter urpremiären 1907, men regissör Emil Graffman tar ett steg till, eller kanske rättare, ett steg tillbaka. Den mardrömsaktiga atmosfären gestaltas genom tidens melodram och den tidiga skräckfilmsestetiken. Mörk och murrig sluter scenrummet kring spelet,

teatraliska gester, medvetet komiska överdrifter i replikföringen och gott om ögonspel förvandlar scenens tragik till komik för publiken.

Sonen Fredrik, Douglas Johansson, hostar konstant och hans syster Gerda, Anna Wallander, kan knappt stå på benen; en konsekvens av Moderns (Lena Strömdahl) magra diet i det mer än lovligt snåla hushållet som enligt Strindberg tog död på fadern. Det är lätt att tänka på Kafkas värld, inte minst i Hannes Meidals uppsträckta och grimaserande Axel, men här finns snarare ett egenartat möte mellan tidens populärkultur och vår uppfattning om den stora teaterkonsten. Vad händer om så kallade låga uttryck möter den höga utsagan? Den som sett tidiga bevarade filmsnuttar av Strindbergs dramer kan känna igen de melodramatiska gesternas möte med de i filmerna stumma orden. Teaterkonsten har helt enkelt inte alltid sett likadan ut.

nnGaleasens uppsättning är som mest intressant ur ett sådant perspektiv, komiken och det smått bisarra spelet bidrar till nöjet men samtidigt blir det ett slags uppvisning vars bärande idé inte riktigt tar hänsyn till pjäsens specifika drag. Och även om slutscenen är vacker som en operafinal så kunde dramatiken fått större plats på vägen dit.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet