Aftonbladet
Dagens namn: Ellen, Lena
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Skränigt, skräpigt - skönt!

Blåsning i Gubbängen.   Blåsning i Gubbängen. Foto: PETRA HELLBERG

   Det är klart att det vilar något heroiskt över hela moments nya projekt. I månader väntade man förgäves på rättigheterna till Samuel Becketts roman Mercier och Camier. De utlovades men kom aldrig. Men istället för att gräva ner sig i hopplöshet skrev den tilltänkte regissören Pontus Stenshäll en egen pjäs om just denna väntan.

Fast tusan vet om man kan kalla Den tejpade mannen en pjäs. Den både skrevs och repeterades in väldigt snabbt. Och man kan möjligen säga att det märks. Det har blivit ett ganska osammanhängande collage som lever på sitt goda humör och sin maskulina frenesi. Och som faktiskt har snott väldigt mycket av Strindberg (som inte kräver skumma överenskommelser med bisarra rättighetsinnehavare).

Å andra sidan är det ofullbordade och prövande en uttalad del av moments estetik. Det ska vara som att kliva mitt in i repetitionerna.

Och det vi kliver in i nu är en sorts till synes improviserad dekonstruktion av Becketts kufar, en demontering av manlighetens avigsidor. I en - som vanligt - starkt musikbaserad föreställning möter vi man efter man som misslyckas med att hålla isär makt, våld och sexualitet.

Och det mycket tajta skådespelarkollektivet lyckas - på en slafsig scen med en scenografi bland annat bestående av sju uppblåsbara Barbara, en för varje dödssynd - hålla intresset vid liv från början till slut. Det är skränig, skräpig teater som kanske inte når de riktigt djupa djupen - men i gengäld skapar en så skönt avslappnad atmosfär att allt det högtravande och dammiga som trots allt fortfarande vidhäftar teatern blåser all världens väg. Det är helt enkelt en skön stämning som råder i Gubbängen. Res dit innan det är för sent.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet