ÅSIKT

Elegant mellanspel i stillsam danshall

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

■ ■Som av en händelse har Carina Reichs och Bogdan Szybers Haunted Dancehall premiär på Orionteatern parallellt med att Melodifestivalen går till final i tv. De två evenemangen har mer gemensamt än man skulle vänta. Även på Orionteatern är det gott om sångnummer, visserligen med tycke av hemmakaraoke, men ändå. Och här finns gott om vulgokläder, hårdjuckande killar och texter som inte blir bättre av att framföras på omständlig skol-engelska. Tempot i föreställningen är bitvis så segt att man lite för ingående hinner studera den magnifika ljuskronan som glänser i rymden över scengolvet.

Precis som schlagerfestivalen handlar föreställningen om drömmar och längtan. På podiet i fonden sitter Pär Ulander i isbjörnsdräkt och pratar ensamhet på norrländska. Dag Andersson och Jimmy Meurling är publikfriande björnar på rullskridskor, Lars Bethke filmdrömmen i bländvit uniform. Men när mimare som fysiskt rör sig elegant och blixtsnabbt belastas med så mycket tungfotad prosa - en god del på engelska dessutom! - blir resultatet hellre övertydligt än roligt.

Melodifestivalen har sin räddare i Lena Ph. På Orionteatern börjar något hända när mimaren Ika Nord gör entré som kvinnlig clown. Storögd och i kopparglänsande dräkt ger hon föreställningen fokus och en behövlig dos av äkta humor och poesi.

Såg ni vad jag gjorde? frågar hon. En text av Platon, visst såg vi!

Ika Nord är en lysande artist som får kropp och ord att tillsammans bilda ett nytt språk. Charlotte Engelkes följer henne i spåren. Elegant som en desperate housewife på rymmen har hon auktoritet och skärpa på scen, även språkligt. När hon i ett sällsynt ensemblenummer spelar ut männen mot varandra ser man vad den här föreställningen kunde ha blivit.

Istället blev det 1-0 till Melodifestivalen.

Dans

Tove Ellefsen Lysander