ÅSIKT

Skäl för slöja

1 av 4
Shema, 16 år.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I Orhan Pamuks roman Snö spelar slöjan den största rollen: poeten Ka dras till den lilla staden Kars för att undersöka en självmordsepidemi, unga flickor som tar sina liv i protest mot förbudet att bära slöja. Slöjan visar sig vara ett epicentrum där sekularisering, romantik, självständighet, islamism möts och stångas.

Det är förstås ingen tillfällighet att Pamuk låter sitt epos om Turkiets historia och nutid kretsa kring denna symbolfråga. Ingenting i mötet mellan sekulariserad västerländsk kultur och religiös österländsk kultur är så laddat av betydelser. "Slöjornas grammatik är ett oändligt landskap" som Edda Manga avslutar sin essä i fotoboken Slöjor, där Elin Berge har fotograferat unga kvinnor med huvudet täckt. Manga påpekar bland annat det ofta bortglömda: katolska kvinnor påbjöds att täcka sina huvuden under gudstjänst fram till 1960-talet och det är inom en kristen tradition huvudduken använts som ett sätt att kontrollera, underordna, kvinnan.

Slöjans väg genom historien har inte varit rak och vid varje stor samhällsomvandling tycks den ha dykt upp som symbolfråga: av med slöjan på grund av påbud uppifrån i Egypten, Marocko, på med den som antikolonial handling i Algeriet, Palestina. De tre fält Manga ser slöjan skära igenom är sensualism/könsförtryck, tradition/modernitet, makt/motstånd och det är kanske typiskt för svensk debatt att det sista fältet glömts bort och slöjan kommit att symbolisera enbart kvinnoförtryck och tradition.

Berge fotograferar unga kvinnor, i gymnasie- eller en bit in i tjugoårsåldern. Hennes bilder är rättframma, välkomponerade med individuella uttryck och åtföljs av korta texter där modellerna kommer till tals - texter som talar både om behovet att vara en hel individ, av att känna trygghet, respekt, integritet. Eller bara att vara klädd, eller troende muslim. Lika många skäl som kvinnor.

Att porträttera med sin kamera utan att objektifiera är slätt omöjligt. En människa blir en bild, blir form och yta. I Berges genomarbetade fotografier är estetiken viktig - färger balanseras, blickar möter den egna blicken, eller ser längtande bort. Frågan är om kvinnorna i Slöjor blir objekt eller subjekt, blir symboler eller individer. De blir nog lite av allt, men det är berättelserna, rösterna, som gör subjekten som gör det estetiska till vardag.

Fotobok

Ulrika Stahre