ÅSIKT

Hans verk är häpnadsväckande

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
"Ayas öga", koreografi av Per Jonsson.
Foto: Per Olsson
"Ayas öga", koreografi av Per Jonsson.

■ ■ Per Jonssons koreografier är moderna klassiker och att de inte ständigt finns på repertoaren är milt uttryckt märkligt. När Skånes Dansteater nu tar upp Ayas öga från 1992 och Rivers of Mercury från 1998, Jonssons sista verk, kan de alltför unga se vilken koreograf världen miste, och de som minns erinras om styrkan i verken.

För båda dessa är häpnadsväckande verk. Ayas öga, med Sven-David Sandströms musik, är en liten magisk katalog över nordisk trolldom, natur och riter. Bildskön och med ett slags klargjord mystik sveper dansarna in och ut över Ellen Ruges skimrande vattenbilder. Sarah Bellugi Klima och Patrick Bragdell är något vassare än resten av en ensemble som ännu inte riktigt nått det perfekta samspelet.

Men i den enastående Rivers of Mercury, där lyckas ensemblen med konststycket att skapa ett högenergiskt flöde, just som kvicksilverfloder möter oss en av den moderna dansens mest vitala skapelser. Här tycks alla fysiska hinder förvandlade till kraft, det lekfulla allvaret så självklart och sällan är dansens närhet till poesin så uppenbar.

Dans

Claes Wahlin (kultur@aftonbladet.se)